27 juli 2011- Postbedrijf PostNL voorheen TNT-post mag de voorgenomen reorganisatie bij het bedrijf doorzetten.
De Ondernemingskamer van het gerechtshof van Amsterdam heeft dinsdag de bezwaren van de ondernemingsraad (or) daartegen afgewezen.
De or betwistte onder meer de omvang van de reorganisatie in relatie tot de beoogde bezuiniging. Ook zou PostNL niet genoeg rekening hebben gehouden met de betrokken werknemers.
Het bedrijf kan nu een begin maken aan het sluiten van 300 bestelkantoren.
Eind vorig jaar laaide de strijd hoog op over de voorgenomen reorganisatie bij toen nog TNT-post. De bonden vroegen om een principiële koerswijziging van het bedrijfsmodel. Het onderscheid tussen de fulltime postbodes, nu nog zo’n 12.500 binnen TNT, en de nieuwe parttime postbezorgers vormde de kern van het conflict tussen bonden en TNT. Het postbedrijf wil van de veel duurdere postbodes af, om zich te kunnen handhaven in een markt waar de postvolumes dalen en de concurrentie van andere postbedrijven moordend is. De markt krimpt nu ongeveer 6 procent per jaar. TNT wil – net als de concurrentie – de post voortaan alleen nog maar laten bezorgen door de goedkopere postbezorgers.
Er moesten tussen 2007 en 2010 11.000 banen worden geschrapt. Dat aantal is altijd overeind gebleven. Over het aantal gedwongen ontslagen dat daarmee gepaard moest gaan, is nog geen volledige duidelijkheid, het zou gaan om ongeveer 2.700 werknemers.
In januari 2010 werd een zwaarbevochten cao afgesloten. TNT wilde liever een sector-cao en wilde de lonen bevriezen om zo het aantal gedwongen ontslagen te beperken. Er kwam uiteindelijk een loonsverhoging.
De Universiteit van Utrecht berekende voor ZEMBLA dat het voormalige staatsbedrijf ondanks de liberalisatie nog 85,7% van de Nederlandse markt in handen heeft. En dat TNT jaarlijks een omzet van 10 miljard euro heeft en 1,13 miljard euro winst maakt. De TNT Maildivisie – waar TNT Productie het sterkste bedrijfsonderdeel van is - zorgt voor 40 procent van de inkomsten van het hele bedrijf TNT. En genereert meer dan 70 procent van alle winst die het hele bedrijf wereldwijd maakt.