De piloot van KLM die zegt ziek te zijn geworden door de slechte luchtkwaliteit in de cockpit daagt de luchtvaartmaatschappij voor de rechter.
De man eist dat KLM een onderzoek instelt naar de luchtkwaliteit in cabines. Ook wil hij weer uitbetaald worden. KLM heeft sinds juli de betaling gestopt omdat de piloot weigerde aan het werk te gaan.
De gezagvoerder kreeg in 2000 voor het eerst te kampen met neurologische klachten zoals evenwichtsstoornissen. Hij is daarna regelmatig ziek geweest. De man zegt dat de klachten verdwenen wanneer hij thuis was en terugkwamen wanneer hij vloog.
In april 2011 werd hij opgenomen in het ziekenhuis en heeft hij een ontgiftingsprogramma doorlopen. Daarna is hij niet meer aan het werk gegaan.
In ZEMBLA uitzendingen Gif in de cockpit 1 en 2 over dit onderwerp, heeft KLM het probleem steeds ontkend. Ook de pilotenvakbond VNV benadrukt dat er geen wetenschappelijk verband bestaat tussen blootstelling aan TCP's in de cabinelucht en de grote verscheidenheid aan klachten van enkele vliegers.
Zembla meldde
drie jaar geleden
dat door olielekkage in de motor passagiers en bemanning van vliegtuigen gifstoffen inademen. Kamerleden reageerden destijds geschrokken, maar volgens toenmalig minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) was er geen reden tot zorg.
Neuroloog bij het Medisch Spectrum Twente in Enschede Gerard Hageman zegt dat die ontkenning een miskenning van het probleem is. Hageman onderzocht de afgelopen twee jaar 35 piloten die, volgens hem, kampen met neurologische klachten.
Inspectie De directeur van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport, Edwin Griffioen, zegt: "Er komt organofosfor (tcp) vrij, dat is ook bekend. De vraag is natuurlijk in welke dosering komt dat vrij." De inspectie zegt geen piloten te kennen die zijn uitgevallen als gevolg van blootstelling aan tcp en roept piloten dan ook op zich te melden.
Hoogleraar toxicologie van de Universiteit Utrecht Martin van den Berg meldde in het Zembla programma dat tcp een "erg giftige stof" is. "Ze hebben dezelfde eigenschappen als bij bestrijdingsmiddelen en bepaalde zenuwgassen."
Het kort geding van komende woensdag is de eerste juridische procedure in Nederland over de luchtkwaliteit binnen vliegtuigen.