De GGZ-patiënten Rasila Hoek en Vivian Hemmelder hekelen in een ingezonden brief in Trouw de door de overheid bekostigde website ‘Kiezen in de GGZ’. Ze noemen de website “nogal wrang, want de realiteit in de specialistische geestelijke gezondheidszorg is dat je erg weinig te kiezen hebt.”
Ze vragen zich ‘wanhopig’ af wanneer de politiek iets gaat doen aan de echte problemen in de specialistische GGZ.
De website 'Kiezen in de GGZ' is een overzicht van zorgaanbieders en hun wachttijden en is bedoeld om patiënten keuzevrijheid te geven binnen de GGZ. Maar in de praktijk blijkt, zo zeggen Hoek en Hemmelder, dat je al blij moet zijn als je überhaupt snel een behandeling krijgt.
Zorgverzekeraars moeten meer doen om wachtlijsten GGZ weg te werken
Van het kastje naar de muur Zo beschrijven ze hun eigen ervaringen waaruit blijkt dat ze met hun hulpvraag van het kastje naar de muur werden gestuurd en dat de wachttijden in de praktijk veel langer zijn dan aangegeven op de websites van de zorgverleners.
Ook kon een van hen niet geholpen worden omdat ze aangesloten was bij een bepaalde zorgverzekeraar. De zorgverlener kon cliënten aangesloten bij de verzekeringspartij de rest van het jaar niet meer helpen omdat het budgetplafond in het contract met de verzekeraar al was bereikt. “Je belandt in een crisisopname, omdat je problemen tijdens het wachten zijn verergerd.”
Advies aan de minister En dus hebben ze de volgende boodschap aan de minister: “Het probleem is niet dat we hulp nodig hebben bij het kiezen, maar dat er vaak niet één optie voorhanden is. Wat ons betreft steekt u uw geld dus in het vergroten van de behandelcapaciteit, en niet in de illusie van ‘kiezen in de GGZ’.”