Pakketbezorgers dreigen PostNL voor rechter te slepen: ‘de maat is vol’
08-04-2020
•
leestijd 2 minuten
•
166 keer bekeken
•
Pakketbezorgers willen PostNL mogelijk voor de rechter slepen. De werkdruk onder bezorgers is de afgelopen tijd flink toegenomen door alle maatregelen die er zijn genomen tegen het coronavirus. Volgens de Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) krijgen zelfstandige pakketbezorgers niet genoeg betaald voor al het extra werk dat daarbij komt kijken. “We werken ons een slag in de rondte om Nederland draaiende te houden.” Daarom overwegen de pakketbezorgers PostNL voor de rechter slepen.
“Ik zal maar met de deur in huis vallen: de maat is vol”, schrijft voorzitter Ruud Wassenaar van belangenvereniging BVPD woensdagochtend in een brief aan CEO Herna Verhagen van PostNL. “De enorme incidentele werklast ten tijde van het coronavirus is de druppel die de emmer doet overlopen.”
De pakketbezorgers draaien volgens voorzitter Wassenaar momenteel op volle toeren. Want niet alleen zit bijna iedereen aan huis gekluisterd, maar ook minstens 1950 winkels hebben hun deuren voorlopig gesloten. Daardoor wordt er fors meer online besteld en draaien webwinkels op topcapaciteit.
‘Aantallen van Sinterklaas en kerst’ “We bezorgen zo’n vijf miljoen pakketten per week, iedere drie minuten bellen we bij iemand aan. Aantallen die we normaal alleen rond Sinterklaas en Kerst halen”, schrijft Wassenaar. Volgens BVPD zorg de coronacrisis voor extra handelingen bij pakketbezorgers, zoals de check op identiteitsbewijzen op anderhalve meter afstand, die PostNL ‘niet wil vergoeden’.
De klachten zijn niet nieuw. Al jaren is er flinke kritiek op de lage tarieven en slechte werkomstandigheden bij PostNL. Zembla maakte er meerdere uitzendingen over. Van de pakketsorteerders die volgens FNV niet het loon krijgen waar ze recht op hebben, postbodes die zijn vervangen door goedkopere bezorgers en constructies om arbeidskosten zo laag mogelijk te houden.
Drie eisen Voor maandag 13 april wil voorzitter Ruud Wassenaar van belangenvereniging BVPD drie eisen ingewilligd zien bij PostNL. “Een concreet aanbod voor een eerlijk tarief, betaling van alle uren en vergoeding van de extra handelingen ten tijde van de coronapandemie.”
Als PostNL niet ingaat op de eisen van BVPD, stappen zij naar de rechter en dienen een klacht in bij de Autoriteit Consument en Markt, laat Wassenaar weten. In een schriftelijke reactie zegt PostNL dat ze de gesprekken 'met de BVPD op constructieve wijze voort' willen zetten.
'Aanpassen tarief als daar aanleiding toe is' "PostNL wil graag in gesprek blijven met de BVPD, maar voert geen tariefonderhandelingen. Dat doen we in individuele gesprekken met de bezorgondernemers waar we mee samenwerken", schrijft woordvoerder Dagna Hoogkamer.
Volgens Hoogkamer wordt het tarief van de pakketbezorgers ieder jaar 'aangepast als daar aanleiding toe is'. In tariefgesprekken met pakketbezorgers wordt 'het effect van extra handelingen die meer tijd kosten' meegenomen. Hoogkamer wijst erop dat er tijd wordt bespaard doordat meer mensen thuis zijn en 'van reguliere verkeersopstoppingen geen sprake meer is'.
Lees hier de brief van de Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) aan PostNL:
Lees hier de reactie van PostNL op de brief van BVPD: