Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Opnieuw verliest schip containers boven de Waddeneilanden

11-02-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
83 keer bekeken
  •  
MSC ZOE Kaartje MJ
Opnieuw is een schip containers verloren in de Noordzee boven de Waddeneilanden. Ruim een jaar geleden voltrok zich een milieuramp nadat de MSC Zoe 342 containers verloor boven de Wadden. Volgens de Kustwacht raakten deze keer zeven containers te water. Het gaat om het Nederlandse schip OOCL Rauma dat enkele tientallen kilometers ten noorden van Ameland de lading verloor. De Rauma voer net als de MSC Zoe op de zuidelijke vaarroute. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) gaf in oktober nog een tussentijdse waarschuwing voor het varen met zeer grote schepen op de zuidelijke vaarroute nabij de Waddeneilanden. 
Een kustwachtvliegtuig zag twee gesloten containers drijven en een open container. In totaal werden er vijf geteld. Later bleek dat nog twee containers zijn losgeraakt, waarmee het totaal op zeven komt. In de zeven containers zaten in ieder geval papier en melkpoeder. De kustwacht ging met een schip ter plaatse om een beter beeld te krijgen en om de losgeraakte containers te lokaliseren. Ook werden andere schepen in het gebied gewaarschuwd voor de containers die in zee drijven. Het hulpschip van de Kustwacht kreeg technische problemen en moest daarom terugkeren naar de haven. Woensdagochtend is het schip opnieuw uitgevaren op zoek naar de laatste twee containers.

De OOCL Rauma, die plaats heeft voor 1425 containers van de standaardmaat TEU, was vertrokken uit de haven van Kotka (Finland) en is nog steeds op weg naar Rotterdam. Het wacht op rustiger weer om door te kunnen varen. Dinsdag stond er windkracht 8.

De zuidelijke vaarroute is de route die vrijwel alle containerschepen nemen omdat die korter is dan het alternatieve traject dat een aantal zeemijlen noordelijker loopt. De zuidelijke route vaart door ondiep water. Daardoor lopen grotere schepen bij slecht weer meer risico om de zeebodem te raken.

MSC Zoe raakte de bodem
ZEMBLA maakte eind vorig jaar een tweeluik over de gebeurtenissen rondom de containerramp met de MSC Zoe. In de het tweede deel van de uitzending trokken verschillende deskundigen op basis van een nauwgezette reconstructie de conclusie dat de kans groot was dat de MSC Zoe de bodem had geraakt.

Uit die reconstructie bleek dat de MSC Zoe meer dan dertig graden slagzij maakte. “Het schip is zestig meter breed. Met dertig graden slagzij neemt de diepgang zeker met 15 meter toe. Dan moet ie ‘gestoten’ hebben, de grond hebben geraakt", concludeert Klaas Reinigert, oud directeur van bergingsbedrijf Smit Tak en voormalig adviseur van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. 

Reactie burgemeester Schiermonnikoog
Burgemeester Ineke van Gent van Schiermonnikoog zegt tegen de NOS dat er ook nu te veel risico is genomen. "De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft naar aanleiding van de containerramp met de MSC Zoe geadviseerd om de zuidelijke vaarroute niet meer te gebruiken bij zwaar weer, omdat er dan te veel risico is op ongelukken."

Volgens haar kan de Kustwacht de scheepvaart alleen meer dringend adviseren om via een andere route te varen, maar kan het besluit niet worden afgedwongen.
"Toen het zondag begon te stormen, ben ik gelijk begonnen met het vragen van aandacht voor de situatie. Er zouden vijf schepen via de zuidelijke route gaan. De Kustwacht heeft geadviseerd het niet te doen. Vier schepen zijn omgevaren. Eentje ging toch, gelukkig ging dat goed."
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.