Een kustwachtvliegtuig zag twee gesloten containers drijven en een open container. In totaal werden er vijf geteld. Later bleek dat nog twee containers zijn losgeraakt, waarmee het totaal op zeven komt. In de zeven containers zaten in ieder geval papier en melkpoeder. De kustwacht ging met een schip ter plaatse om een beter beeld te krijgen en om de losgeraakte containers te lokaliseren. Ook werden andere schepen in het gebied gewaarschuwd voor de containers die in zee drijven. Het hulpschip van de Kustwacht kreeg technische problemen en moest daarom terugkeren naar de haven. Woensdagochtend is het schip opnieuw uitgevaren op zoek naar de laatste twee containers.
De OOCL Rauma, die plaats heeft voor 1425 containers van de standaardmaat TEU, was vertrokken uit de haven van Kotka (Finland) en is nog steeds op weg naar Rotterdam. Het wacht op rustiger weer om door te kunnen varen. Dinsdag stond er windkracht 8.
De zuidelijke vaarroute is de route die vrijwel alle containerschepen nemen omdat die korter is dan het alternatieve traject dat een aantal zeemijlen noordelijker loopt. De zuidelijke route vaart door ondiep water. Daardoor lopen grotere schepen bij slecht weer meer risico om de zeebodem te raken.
MSC Zoe raakte de bodemZEMBLA maakte eind vorig jaar een tweeluik over de gebeurtenissen rondom de containerramp met de MSC Zoe. In de het tweede deel van de uitzending trokken verschillende deskundigen op basis van een nauwgezette reconstructie de conclusie dat de kans groot was dat de MSC Zoe de bodem had geraakt.
Uit die reconstructie bleek dat de MSC Zoe meer dan dertig graden slagzij maakte. “Het schip is zestig meter breed. Met dertig graden slagzij neemt de diepgang zeker met 15 meter toe. Dan moet ie ‘gestoten’ hebben, de grond hebben geraakt", concludeert Klaas Reinigert, oud directeur van bergingsbedrijf Smit Tak en voormalig adviseur van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.
Reactie burgemeester SchiermonnikoogBurgemeester Ineke van Gent van Schiermonnikoog zegt
tegen de NOS dat er ook nu te veel risico is genomen. "De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft naar aanleiding van de containerramp met de MSC Zoe geadviseerd om de zuidelijke vaarroute niet meer te gebruiken bij zwaar weer, omdat er dan te veel risico is op ongelukken."
Volgens haar kan de Kustwacht de scheepvaart alleen meer dringend adviseren om via een andere route te varen, maar kan het besluit niet worden afgedwongen.
"Toen het zondag begon te stormen, ben ik gelijk begonnen met het vragen van aandacht voor de situatie. Er zouden vijf schepen via de zuidelijke route gaan. De Kustwacht heeft geadviseerd het niet te doen. Vier schepen zijn omgevaren. Eentje ging toch, gelukkig ging dat goed."