Opnieuw discussie over het doden van gezonde dierentuindieren
22-09-2016
•
leestijd 2 minuten
•
114 keer bekeken
•
Op 21 september zond ZEMBLA Internationaal de documentaire ‘Het einde van de dierentuin’ uit, waarin onder andere te zien is hoe de dierentuin in Kopenhagen een gezonde mannetjesgiraf van achttien maanden doodt. Het dier was overtallig en er was nergens plek voor hem. De dood van het gezonde dier leidde tot een golf van verontwaardiging. Nu is de dierentuin weer in het nieuws: vorige week werd bekend dat er weer een nieuwe mannetjesgiraf is geboren.
Ook in Nederland
Naar aanleiding van de dood van girafje Marius in 2014 ontstond een felle internationale discussie over de vraag waarom dierentuinen gezonde dieren doden. Ook directeuren van Nederlandse dierentuinen zeiden dit te doen. Maar
precieze cijfers zijn er niet
. De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen maakt die cijfers liever niet bekend uit angst dat ze uit hun verband worden gerukt. Bovendien vinden de Nederlandse dierentuinen dat er geen probleem is en dat ze de regels niet overtreden.
Toekomst nieuw girafje onduidelijk
Wat er met de nieuwe babygiraf in Kopenhagen gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Op Facebook werd vol onbegrip gereageerd op de geboorte van de nieuwe giraf terwijl er twee jaar geleden nog een was afgemaakt omdat er teveel waren. De dierentuin liet daarop
hetzelfde
weten als twee jaar geleden: zodra de giraf twee jaar is, gaan ze kijken of er plek voor hem is. Daarvoor zal de dierentuin haar uiterste best doen, maar als het niet binnen het fokprogramma past en er is nergens anders plek, zal de giraf worden gedood.
Commerciële bedrijven
Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren kondigde na de uitzending van ZEMBLA aan vragen aan de staatssecretaris te gaan stellen in het komende debat over dierenwelzijn. Thieme vindt dat dierentuinen openheid moeten geven over het doden van gezonde dieren: “Dierentuinen maken die exacte cijfers natuurlijk liever niet bekend omdat dat niet goed valt bij het grote publiek. Dit zijn commerciële bedrijven die kaartjes willen verkopen door elk jaar pasgeboren dieren te laten zien en dan is het geen reclame als bekend is hoeveel gezonde dieren ze doden.”