Oplossing voor ouderen van BrabantZorg die geen maaltijd meer kregen
19-03-2020
•
leestijd 2 minuten
•
263 keer bekeken
•
ONS Welzijn, een welzijnsorganisatie die actief is in Noordoost-Brabant, gaat de lacune die in de regio is ontstaan door het wegvallen van de maaltijdvoorziening van ouderenzorginstelling BrabantZorg, opvangen.
BrabantZorg verstuurde afgelopen dinsdag een brief aan hun cliënten die normaal gesproken een maaltijd ontvangen. Het gaat om ouderen in aanleunwoningen en ouderen in de wijk. BrabantZorg heeft 35 vestigingen en 6000 cliënten in de regio Oss, Uden, Meierijstad en Den Bosch.
Zelf regelen In de brief stond dat de cliënten BrabantZorg tot ‘nader order geen maaltijden meer ontvangen’. De maaltijdvoorziening aan cliënten die in een zorginstelling wonen van BrabantZorg gaat wel gewoon door. BrabantZorg zegt tot deze beslissing te zijn gekomen om de veiligheid van de cliënten en medewerkers te kunnen waarborgen, zodat besmetting met het corona- en griepvirus kan worden voorkomen.
De ouderenzorginstelling stelt in de brief voor dat ouderen zelf, of tevens samen met hun naasten, de maaltijdvoorziening kunnen regelen. Als die mogelijkheid er niet is, kunnen ouderen contact opnemen met hun gemeente.
ONS Welzijn Wethouder Maarten Prinssen van gemeente Uden laat weten dat er inmiddels families zijn die contact hebben opgenomen. “ONS Welzijn heeft actief de rol opgepakt om een bijdrage te leveren op deze lacune. Mochten mensen hier een beroep op willen doen, dan kan er direct contact opgenomen worden met hen. Wij zullen deze informatie ook bekend maken op de website van de gemeente”.
ONS Welzijn is een welzijnsorganisatie die actief is in zes gemeenten in Noord-Brabant: Oss, Bernheze, Uden, Boekel, Landerd en Meierijstad. Naast vele vormen van andere hulp, biedt de organisatie al langere tijd ook maaltijdbezorging aan. Zij zien de vraag de afgelopen week toenemen, vertelt woordvoerder Carla Brons.
Uitgiftepunt “Wij nemen sinds begin deze week de extra aanvragen mee in onze route. We zijn nu ook aan het kijken of we op plekken waar nu heel veel vraag is naar maaltijden, een uitgiftepunt voor maaltijden op kunnen zetten.”
Brons vertelt dat de organisatie ook op andere manieren probeert te helpen: “We zien dat sommige ouderen moeite hebben met maaltijden opwarmen, ook daar proberen we hulp bij te geven. Onze primaire taak is om mensen te helpen. Maaltijden bezorgen is voor ons ook een manier om te checken hoe het met mensen gaat die in een isolement zitten, dat deden we ook voor de corona-uitbraak al.”
Coronamaatregelen Het bezorgen van de maaltijden gaat in samenwerking met een gespecialiseerde bezorgdienst. Brons: "Bij de bezorging houden we ons aan de richtlijnen van het RIVM. Er worden afspraken gemaakt voor de bezorg- en contactmomenten. Boodschappen worden dan contactloos afgegeven.”
ONS Welzijn heeft eerder eetpunten moeten sluiten, maar maaltijden bezorgen aan huis is volgens de organisatie een zorgplicht. Brons: “Het belang dat mensen kunnen eten is net zo belangrijk als alle andere zaken in het zorgproces".