Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Onwel door stank in vliegtuig

01-02-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
173 keer bekeken
  •  
klm-ontkent-eigen-personeel-beweert-anders
Twee personeelsleden van Transavia zijn vannacht tijdens de landing op Schiphol onwel geworden. Toen het vliegtuig aan de grond stond, meldden ook vier passagiers dat ze zich niet lekker voelden. Na een kort onderzoek konden de passagiers en personeelsleden naar huis. De passagiers en de personeelsleden zaten achterin het vliegtuig, waar een penetrante geur hing. Transavia onderzoekt nog wat de oorzaak van de stank was.

In 2010 berichtte ZEMBLA in ' Gif in de cockpit' over het probleem van de zogenaamde 'natte sokken lucht' in vliegtuigen waardoor personeel en passagiers onwel worden. Zo erg zelfs dat het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

In 2011 deden onderzoekers van de Britse Cranfield Universiteit onderzoek naar dit fenomeen. In maart 2011 publiceerden zij de resultaten van de zogeheten Cabin Air Study. De onderzoekers deden in de cabine onderzoek gedurende honderd vluchten, maar zonder echte 'fume events'. Zij keken behalve naar TCP’s ook naar andere stoffen, zoals koolmonoxide en koolwaterstoffen. In het rapport komen ze tot de conclusie dat er geen waarden zijn gemeten die gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid.

Het rapport krijgt veel kritiek, o.a. van Chemicus Clem Furlong, hij bekritiseert de schrijvers van de Cabin Air Study met hun eigen resultaten:
'Zelfs met hun gebrekkige meetmethodes maten zij al in 23 van de 100 vluchten TCP in de cabinelucht. Dat betekent dat deze giftige stof ook tijdens normale vliegomstandigheden in de cabinelucht zit! Ook al zijn de doses laag die mensen tijdens een vlucht binnenkrijgen, deze stof hoort helemaal niet in cabinelucht te zitten. Het is een zenuwgif. Je zou er helemaal niets van willen inademen.'

Het IFALPA (International Federation of Airline Pilots) bracht in januari dit jaar een zogenaamd ' Briefing Leaflet ' uit, waarin het richtlijnen geeft voor cabinepersoneel hoe te handelen bij en 'fume event', het onderkent de gevaren en de controverse  en doet een oproep voor verder onderzoek.

In maart 2010 reageerde toen der tijd demissionair minister Eurlings (nu directeur  bij KLM) op Kamervragen naar aanleiding van de ZEMBLA uitzending. Hij antwoordde dat er vooralsnog geen nieuw onderzoek komt naar de zogeheten natte sokkenlucht in enkele toestellen van de KLM. Hij wilde eerst de onderzoeken afwachten over de luchtkwaliteit in de vliegtuigcabine die door de Cranfield University in opdracht van de Britse overheid werden verricht.

Zembla maakte bekend dat de KLM twee keer te maken had met 'zeer ernstige rook- en stankoverlast' in een van haar vliegtuigen. Daardoor zou de bemanning last hebben gekregen van duizeligheid en moesten zij zuurstofmaskers opzetten. Volgens Zembla had de overlast ' waarschijnlijk te maken met de giftige stof TCP, die door olielekkage in het aircosysteem terechtkomt'.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.