© ANP
De meeste aanbiedingen in supermarkten stimuleren ongezonde voeding. Ook vallen verreweg de meeste producten in de supermarkt buiten de Schijf van Vijf. Dat blijkt uit een onderzoek van drie verschillende universiteiten in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid.
Wetenschappers van Wageningen Universiteit, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Utrecht hebben het aanbod en de reclames van voedingsmiddelen in supermarkten en horecazaken onderzocht. Ze concluderen dat ‘in onze huidige voedselomgeving het aanbod en de promoties van sterk bewerkte, vette en suikerrijke voedingsmiddelen de overhand hebben.’
Van de wekelijkse supermarktaanbiedingen en producten die in de winkels gepromoot worden valt 19 procent in de Schijf van Vijf en 81 procent buiten de Schijf van Vijf. Bij producten die speciaal voor kinderen worden aangeboden, met bijvoorbeeld een cartoon op de verpakking, valt slechts 3 procent binnen de Schijf van Vijf, 97 procent valt daarbuiten.
'Op basis van deze cijfers kan worden geconcludeerd dat de huidige status van het aanbod en de promoties niet bijdragen aan het bevorderen van een gezond voedselpatroon,’ zeggen de onderzoekers. Ze adviseren de overheid om beter te monitoren welke stappen supermarkten nemen om het voedselaanbod gezonder te maken.
Zembla heeft een aantal uitzendingen gemaakt over de voedingsindustrie en de rol van supermarkten. In de uitzending Supermarktmacht is te zien dat supermarkten zich actief verzetten om meer transparantie te bieden over wat ze doen om de voedselketen te verduurzamen. Terwijl zij daarin een grote machtspositie hebben.
Bekijk de Zembla Kort De macht van de supermarkt via Youtube
Beluister de Zembla Podcast De macht van de supermarkt via Spotify
In de Zembla-uitzending De zoete verleiders gaat het over de miljardenbusiness van suiker. De voedselindustrie weet ons telkens weer te verleiden om suiker te eten. Hoe doen ze dat? Waarom eten we zoveel suiker terwijl we weten dat het slecht voor ons is?
Bekijk de uitzending De zoete verleiders
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.