Het kabinet schiet KLM te hulp met een steunpakket van 3,4 miljard euro, maar de luchtvaartmaatschappij moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om die steun te krijgen. Zo is KLM, als grootse luchtvaartmaatschappij op Schiphol, gebonden aan de voorwaarde dat het totaal aantal nachtvluchten op Schiphol vermindert: van 32.000 naar 25.000 nachtvluchten per jaar. Maar of dit kan is mede afhankelijk van de omstreden opening van Lelystad Airport. De stap naar 29.000 nachtvluchten legt het kabinet vast in het komende zogenoemde Luchthavenverkeersbesluit (LVB1). Maar de stapsgewijze vermindering naar 27.000 en 25.000 nachtvluchten per jaar, is afhankelijk van voorwaarden "zoals de opening van Lelystad Airport," staat er in de
kamerbrief van minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen.
De bedoeling is dat Lelystad dan vluchten overneemt van Schiphol, zodat er weer ruimte ontstaat om nachtvluchten op Schiphol in te passen. Ook is er meer treinverkeer nodig op bestemmingen als Brussel en Düsseldorf om de nachtvluchten te kunnen vervangen. Het is dan ook niet duidelijk vanaf wanneer er 25.000 nachtvluchten per jaar zullen vliegen vanaf Schiphol.
Overlast Rondom de nachtvluchten is de laatste jaren veel te doen geweest, vanwege de overlast die deze vluchten veroorzaken. Vluchten tussen 23.00 uur en 7.00 uur worden op Schiphol nachtvluchten genoemd. De opening van Lelystad Airport moest ruimte bieden aan Schiphol, want door afspraken met omwonenden mag het vliegveld al een paar jaar nauwelijks meer groeien.
Lelystad Airport had al een paar jaar in bedrijf moeten zijn als luchthaven voor met name vakantieverkeer. Maar door gedoe over onder meer vliegroutes en de gevolgen voor natuur en milieu is dat al een paar keer eerder uitgesteld. De laatste keer was eind maart: toen
besloot minister Van Nieuwenhuizen dat de opening van Lelystad Airport moest worden uitgesteld tot november volgend jaar. "Door de coronacrisis is het niet nodig dat de luchthaven nog dit jaar opengaat," stelde de minister een paar maanden terug.
Omwonenden en milieuclubs als Greenpeace, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland hoopten toen dat er een streep zou komen door Lelystad Airport. "Laat uitstel ditmaal afstel zijn. Een extra vliegveld openen midden in de klimaatcrisis is gekkenwerk."
Vliegveld Nederland In de uitzending
Vliegveld Nederland (2017) onthulde Zembla dat het luchtruim in Nederland niet geschikt is voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat bleek uit een rapport dat Zembla in handen kreeg en dat niet eerder openbaar was gemaakt. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) had in 2009 al een negatief advies over Lelystad Airport gegeven, maar dat advies werd in de wind geslagen.
Bekijk hier de uitzending 'Vliegveld Nederland':