Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Na problemen met 737 MAX en Dreamliner, nu defect in Boeing 737

16-07-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1936 keer bekeken
  •  
Boeing 7373 MAX
Meer dan 2500 Boeing 737's in de Verenigde Staten moeten worden nagekeken. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA meldt dat er mogelijk een defect zit in een drukschakelaar van het toestel. De FAA heeft geen bevoegdheid over andere landen, maar het is waarschijnlijk dat de 737's ook in de rest van de wereld worden gecontroleerd.
Meer dan 2500 Boeing 737's in de Verenigde Staten moeten worden nagekeken. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA meldt dat er mogelijk een defect zit in een drukschakelaar van het toestel. De FAA heeft geen bevoegdheid over andere landen, maar het is waarschijnlijk dat de 737's ook in de rest van de wereld worden gecontroleerd.
De kans dat een drukschakelaar uitvalt is volgens de FAA veel groter dan eerst werd aangenomen en dat vormt een risico voor de veiligheid. Als de druk wegvalt in de cockpit kunnen piloten wanneer ze op grote hoogte vliegen snel buiten bewustzijn raken. Ze moeten dan binnen tientallen seconden een zuurstofmasker opzetten. Dat heeft in het verleden meermaals geleid tot een vliegtuigcrash.

Zo stortte een gecharterd vliegtuig van Helios in augustus 2005 neer op een berg ten noorden van de Griekse hoofdstad Athene. Uit onderzoek bleek naderhand dat de luchtdruk in het toestel was weggevallen door een fout van de piloten. Daardoor verloren alle 121 inzittenden het bewustzijn. Stuurloos vloog het toestel verder, tot de brandstof op was.
Het is het zoveelste probleem dat speelt bij vliegtuigen van Boeing. Zo werd eerder deze week bekend dat de vliegtuigbouwer dit jaar veel minder 787 Dreamliners gaat leveren dan voorzien. In de toestellen werd een fabricagefout ontdekt in de buurt van de neus.

De 737 MAX stond sinds het voorjaar van 2019 wereldwijd aan de grond na twee ongelukken binnen enkele maanden. In beide gevallen bleek een veiligheidssysteem de neus van het toestel herhaaldelijk naar beneden te duwen, ook als dat niet nodig was. Door de crashes in Indonesië en Ethiopië kwamen honderden mensen om het leven. Vorige maand maakte Boeing een eerste testvlucht met de 737 MAX.
In de Zembla-uitzending ‘De fatale fouten van Boeing’ zegt Adam Dickson, een voormalig Boeing manager die ook aan de 737 MAX heeft gewerkt, dat er vanuit de top van het bedrijf grote druk werd uitgeoefend op medewerkers om het vliegtuig zo goedkoop en snel mogelijk op de markt te brengen:

“Kostenbesparingen waren uiterst belangrijk bij de productie van de 737 MAX. Elke afdeling moest een bepaalde hoeveelheid geld uit het vliegtuig halen. Wanneer tijdsdruk wordt uitgeoefend om kosten uit het vliegtuig te halen en er gebrek is aan middelen om dat werk echt goed te doen, kan dat de veiligheid hebben beïnvloed.” Boeing liet destijds in een reactie weten niet te hebben bezuinigd op de ontwikkeling van de 737 MAX. “Veiligheid is altijd de eerste prioriteit.” 

Kijk 'De fatale fouten van Boeing':
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor