Rederij MSC kiest sinds het ongeluk met het containerschip MSC Zoe voor een andere route richting Duitse havens. Dat ontdekte ZEMBLA. Een woordvoerder van de rederij laat
weten dat ze de keuze maken ’ondanks dat we de zuidelijke route veilig achten.'
De MSC Zoe verloor begin januari op weg naar
Bremerhaven tijdens een Noordwesterstorm, 342 containers. Het ongeluk zorgde
voor een milieuramp in het Waddengebied. Het schip nam de zuidelijke route vlak
boven de Wadden. Dat is de route die vrijwel alle containerschepen nemen omdat
die korter is dan het alternatieve traject dat een aantal zeemijlen
noordelijker loopt. De zuidelijke route vaart door ondiep water. Daardoor lopen
grotere schepen bij slecht weer meer risico om de zeebodem te raken.
MSC wacht onderzoeken af
Eind augustus stelde ZEMBLA vast dat de MSC Gülsün,
het grootste containerschip ter wereld, de noordelijke route nam. Op vragen
hierover liet een woordvoerder dat: “In afwachting van de uitkomst van de
lopende onderzoeken, kiest MSC er vrijwillig voor om de Noordelijke route te
nemen, ondanks dat we de Zuidelijke route als veilig beschouwen.”
In een reactie op het besluit van MSC stelt
bergingsexpert en oud-topman van Smit Tak Klaas Reinigert: “Dit is een zeer
verstandig besluit van de rederij. De tijdsdruk om op tijd in een haven te
arriveren is groot. Met deze beslissing krijgen kapiteins van MSC de support
van hun reder om desondanks de langere route te kiezen."
Beelden van de MSC Gülsün, gemaakt door Peter Koenen (tekst gaat verder onder video):
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.