Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

‘Minister moet cliënten helpen die dupe zijn van wanbeleid Stepwork transgenderzorg’

10-09-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
584 keer bekeken
  •  
ANP-433060293
“Laat de mensen die bij zorgaanbieder Stepwork staan ingeschreven niet in de kou staan,” die oproep doet Transgender Netwerk Nederland (TNN) aan het ministerie van VWS naar aanleiding van het onderzoek door Zembla over het wanbeleid bij de ggz-aanbieder. Cliënten bij Stepwork en mensen die al maanden op de wachtlijst staan, mogen volgens TNN niet slachtoffer worden van ‘slechte bedrijfsvoering van een zorgaanbieder’.

Stepwork groeide binnen een paar jaar tijd uit tot een van de grootste particuliere ggz-aanbieders voor transgenderzorg in Nederland. Het bedrijf leek de redder in nood voor transgender personen die door lange wachtlijsten nergens anders terecht konden. Uit onderzoek van Zembla blijkt dat het achter de schermen één grote puinhoop is: een deel van het personeel wordt niet betaald, de boekhouding is schimmig, medische dossiers zijn niet op orde en de kwaliteit van zorg staat onder druk. De WMO-tak van Stepwork is inmiddels failliet verklaard.

Maanden voor niks gewacht

Veel cliënten van Stepwork zitten nu in onzekerheid over de continuïteit van hun behandelingen, volgens Transgender Netwerk Nederland (TNN). Mensen die op de wachtlijst staan zijn bezorgd dat ze maanden tot jaren voor niks hebben gewacht, aldus TNN.

“Wachttijden voor transgenderzorg zijn onmenselijk lang,” zegt Berghouwer. De grootste aanbieder van transgenderzorg, het Amsterdam UMC heeft momenteel een wachttijd van tenminste 103 weken voor een eerste consult. “Je kunt het cliënten van Stepwork niet aandoen om elders opnieuw onderaan op een wachtlijst te gaan.”

Lees ook: Waarom transgender personen tegen een muur aanlopen als ze om zorg vragen

Stepwork bestaat sinds 2017 en bracht aanvankelijk verlichting in de wachtlijsten. “Het zou zonde zijn als Stepwork omvalt, want het zorgaanbod is al te klein,” zegt Berghouwer. “Maar met deze misstanden kun je niet doen alsof er niks aan de hand is en de cliënten die er last van hebben maar aan hun lot overlaten.”

Hulp bij vinden van nieuwe zorgaanbieder

Patiëntenorganisatie Transvisie heeft in overleg met zorgverzekeraars en de kwartiermaker gezocht naar mogelijkheden om de zorg voor de cliënten en wachtenden bij Stepwork op een verantwoorde manier voort te zetten. Zo willen zorgverzekeraars cliënten helpen bij het vinden van een nieuwe zorgaanbieder.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor