Medische websites houden zich niet aan privacyregels
10-07-2017
•
leestijd 3 minuten
•
75 keer bekeken
•
Websites die informatie verstrekken over ziekten en verslavingen overtreden op grote schaal de wet. Ze beschermen de privacy van hun bezoekers niet goed, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. De bond onderzocht twintig websites. Ze blijken allemaal zonder toestemming advertentiebedrijven mee te laten kijken met het zoekgedrag van consumenten. En dat is in strijd met de regels van de telecomwet.
Reclame over gevoelige onderwerpen
De Consumentenbond keek voor de steekproef naar websites als bijvoorbeeld alzheimer.nl, depressie.nl en verslaving.nu. Via kleine ingebouwde programmaatjes - tracking cookies - op de site volgen advertentiebedrijven de websitebezoekers vervolgens ook op andere websites met reclame over de gevoelige onderwerpen waar ze net informatie over hebben opgezocht. ‘Heel kwalijk’, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond:
“Als iemand informatie zoekt over alcoholgebruik of een ernstige ziekte op zo’n website, wordt dat zonder toestemming doorgegeven aan advertentiesystemen van onder andere Google en Facebook.”
Privacyverklaringen niet op orde
De gezondheidswebsites laten advertentiebedrijven niet alleen toe het zoekgedrag van de bezoekers te analyseren, ook de privacyverklaringen van de sites zijn niet op orde. En sommige van de onderzochte sites werken met onveilige verbindingen tijdens het opvragen van gegevens over bezoekers.
Maatregelen genomen
De Consumentenbond heeft de websites met de bevindingen geconfronteerd en er zijn maatregelen genomen. Bijna alle websites hebben toegezegd de zogenaamde trackingcookies die gegevens doorsturen te verwijderen of vooraf toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. Ook hebben de meeste websites beloofd hun privacy-verklaring te verbeteren.
‘Data, het nieuwe goud’
Niet alleen websites, ook gezondheidspaps voor op de mobiele telefoon slaan massaal gegevens op over hun gebruikers. Dat juicht de minister van Volksgezondheid, Edith Schippers, ook toe. Maar er kleven grote privacyrisico’s aan het gebruik van deze apps. En consumenten zijn daar vaak niet van op de hoogte, zo bleek ook uit de ZEMBLA-uitzending ‘
Data, het nieuwe goud II’
. In deze uitzending is onder andere te zien hoe datahandelaren aan onze persoonlijke gegevens komen en wat ze ermee doen. Bekijk hier hoe advertentiebedrijven te werk gaan om voor een paar cent gericht een online advertentie te mogen tonen:
Onderzoek ZEMBLA
Ook ZEMBLA deed onderzoek naar de veiligheid van je persoonlijke gegevens en surfgedrag online. Uit een vragenlijst die we opstuurden naar twintig gezondheidssites bleek dat websites vaak niet eens weten dat hun sites trackingcookies gebruiken. Toen bleek dat het zoekgedrag van bezoekers, van onder andere de website Thuisarts.nl van het Nederlands Huisartsengenootschap, aan derde partijen verkocht. De NHG wijzigde de instellingen en schreef op haar website: “Op het moment dat een bezoeker Addthis aanklikte, of een video bekeek via de dienst Vimeo, werd hun zoekgedrag geregistreerd en verkocht aan een commerciële partij. Het NHG maakte ook gebruik van Google Analytics. Hierdoor kon Google de persoonsgegevens van internetgebruikers voor eigen doeleinden gebruiken. Dat is nooit de bedoeling geweest.”
Dit kun je zelf doen
ZEMBLA maakte
een online special
over wat je als consument kunt doen om jezelf beter te beschermen op internet. Zo leggen we uit hoe je trackers kunt blokkeren. Bekijk hier de video met de uitleg.
Nieuwe campagne Het onderzoek naar de gezondheidswebsites van de Consumentenbond is onderdeel van een
nieuwe campagne
om mensen bewust te maken van hun privacy op internet en wat advertentiebedrijven allemaal over hen opslaan om gericht reclame te kunnen versturen.