Containerschip MSC Zoe, dat op
nieuwjaarsdag boven de Waddeneilanden 342 containers verloor, had een defect
aan de zwarte doos. Dat blijkt uit een Duits inspectierapport dat ZEMBLA
(BNNVARA) in handen heeft. Het mankement aan de zogenoemde Voyage Data Recorder
kan een belemmering vormen voor het onderzoek naar de toedracht van de ramp met
het containerschip. Uit het Duitse
inspectierapport blijkt ook dat de MSC Zoe rompschade had als gevolg van ‘een
incident’ en dat deze schade ‘van invloed was op de zeewaardigheid.’
Het
defect komt aan het licht tijdens een controle door de Havendienst in
Bremerhaven. De
inspecteurs noteren in hun rapport dat de Voyage Data Recorder (VDR) ‘niet
zoals vereist’ is. Het
VDR- systeem slaat ‘real time’ gegevens op als de snelheid en diepgang van een
schip, radiocontacten en de communicatie op de brug. Die informatie is van
belang om de toedracht van de ramp in kaart te kunnen brengen.
Een ongelukkig toeval
Dirk
Venema, een ervaren Noordzeeloods die veel op containerschepen vaart zegt tegen
ZEMBLA dat hij ‘nog nooit heeft gehoord dat de Voyage Data Recorder niet
werkt’.
Ook
oud-kapitein Roel Ballieux toont zich verrast en noemt het defect een
‘ongelukkig toeval’. Ballieux voer op gelijksoortige containerschepen en
onderschrijft het belang van de VDR: ‘Het is essentieel om dat ding te hebben
en dat hij werkt. Een defect maakt het mogelijk lastiger om er precies achter
te komen wat er gebeurd is’.
Boven Terschelling al honderden containers verloren
Op
basis van VDR- data kunnen onderzoekers onder meer vaststellen wanneer de
kapitein van de MSC Zoe doorkreeg dat zijn schip containers verloor en ook of
hij dat tijdig meldde. Onder meer uit een berekening van de Nederlandse
Kustwacht blijkt dat de MSC Zoe al boven Terschelling honderden containers
kwijtraakte terwijl de kapitein pas uren later bij het Duitse Borkum een eerste
melding deed.
“Dan
begaat hij in principe een strafbaar feit. Dan zal er onderzoek gedaan worden
want het heeft namelijk ook te maken met de veiligheid. Zeker als het om
containers of hout gaat. Dan moeten wij onmiddellijk ook de andere scheepvaart
informeren, aldus Edwin van der
Pol, Hoofd Operaties van de Kustwacht.
“Wij hebben de andere dag een berekening gemaakt toen wij
de eerste containers op het strand
vonden en toen zeiden wij al tegen elkaar van ze moeten al eerder
overboord gevallen zijn, dan dat nu de melding is”, “maar hij heeft het aan de Duitse kustwacht gemeld, dus wij gaan er tot nu toe vanuit dat dat het
moment is dat hij door had dat hij containers verloor.”
Reactie rederij MSC
Rederij
MSC verwijst in antwoord op vragen van ZEMBLA ‘naar de autoriteiten aan wie de
apparatuur is overgedragen’. Op de vraag wanneer de kapitein het
containerverlies meldde verklaart MSC dat de kapitein 'dit rapporteerde zodra
hij ervan op de hoogte was.' Het Openbaar Ministerie doet lopende het onderzoek
geen mededelingen. Dat geldt ook voor de Onderzoeksraad Voor de Veiligheid
(OVV) die de toedracht van de ramp onderzoekt. Toch laat de instantie in een
telefonische reactie aan ZEMBLA weten dat: ‘een Voyage Data Recorder in het
algemeen een belangrijke bron is maar de OVV maakt ook gebruik van andere
bronnen’.
Het inspectiedocument is hier te lezen:
Update: nieuwe informatie van MSC
Kort voor de uitzending stuurde een woordvoerder van
MSC vandaag een aanvullende schriftelijke reactie waarin de rederij laat weten
dat:
"MSC wil verduidelijken dat de MSC Zoe een
functionerende Voyage Data Recorder (VDR) aan boord had en dat de data van de
reis succesvol zijn gedownload."
De programmamakers vroegen de rederij vorige week al
om een reactie op de bevindingen van de Havendienst uit Bremerhaven. In een
inspectierapport dat Zembla vandaag publiceert staat dat het schip, dat begin
januari boven de Wadden 342 containers verloor, een defect had aan de
zogenoemde Voyage Data Recorder. Het apparaat was, zo meldt het
inspectierapport, ‘not as required’. De Havendienst wilde de aard van het
probleem tegenover Zembla niet verder toelichten. MSC wilde eerder deze week
niet op de feiten in gaan en verwees naar de autoriteiten. Het Openbaar
Ministerie liet Zembla weten ‘lopende het onderzoek’ geen vragen te willen
beantwoorden. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid deed geen mededelingen over
de aard van het defect aan de VDR maar meldde Zembla dat: “Een Voyage Date
Recorder is, in het algemeen een belangrijke bron, maar is niet de enige bron
op basis waarvan de OVV-onderzoek doet.”
Zembla heeft MSC, naar aanleiding van de aanvullende
verklaring van de woordvoerder, een reeks nieuwe vragen gesteld en zal de
mededelingen van de rederij verifiëren. De uitkomst van dat onderzoek zal
Zembla vanzelfsprekend publiceren.
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.