'Luchtruim niet geschikt voor uitbreiding Lelystad Airport'
08-09-2017
•
leestijd 3 minuten
•
1521 keer bekeken
•
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) geeft in 2009 een negatief advies over Lelystad Airport en wijst op de problemen van deze locatie. Om in de Flevopolder 35.000 vliegbewegingen of meer mogelijk te maken is een herindeling van het luchtruim nodig. Dat schrijft LVNL in 2009. Het beschikbare luchtruim is volgens LVNL te klein om luchtverkeer van en naar Lelystad in de toekomst onbelemmerd, punctueel en betrouwbaar af te kunnen handelen.
Dat blijkt uit een rapport dat Zembla in handen heeft, en dat niet eerder openbaar gemaakt is.
Het rapport heeft als datum 7 juli 2009. Het rapport is niet op internet te vinden, en staat ook niet op de website van de Alderstafel Lelystad, de opdrachtgever van het rapport. Daardoor is het rapport niet toegankelijk voor belanghebbenden zoals omwonenden. Zembla heeft het in handen gekregen door het op te vragen bij het secretariaat van de Alderstafel Lelystad.
Geen open kaart “LVNL zegt eigenlijk in dit rapport dat Lelystad Airport niet kan. Ik heb overal gezocht naar dit document, maar het nergens kunnen vinden. Dat voelt niet als open kaart over het hele verhaal”, zegt Wim Liesker, lid van de Werkgroep Luchtruim Overijssel, die het actiecomite Hoog Overijssel adviseert.
“Dit advies zegt duidelijk dat het niet wenselijk is om de optie van Lelystad verder te onderzoeken. Eigenlijk adviseert LVNL de regering: u moet Lelystad helemaal niet willen, u moet dit niet verder uitzoeken, want het heeft geen zin. En LVNL geeft heel duidelijk aan dat ze zelfs een preferentie hebben voor een locatie bij Dronten, een andere locatie die toen onderzocht is, omdat Dronten verder weg ligt van Schiphol, en dus minder de Schiphol verkeersstroom stoort”, zegt Alexander ter Kuile, voormalig secretaris-generaal van CANSO, de overkoepelende organisatie van alle luchtverkeersleidingsdiensten in de wereld, en tevens lid van de Werkgroep Luchtruim Overijssel.
“Dit advies van LVNL is in de wind geslagen en nu zit Nederland met de gebakken peren”.
Nauwelijks ruimte om vertragingen in te halen Volgens het rapport kan vanwege een luchthaven in Lelystad de punctualiteit en de betrouwbaarheid van het Schipholverkeer afnemen, of de afhandeling van het Flevoland verkeer zal onvoldoende punctueel en betrouwbaar zijn. Verder waarschuwt de LVNL dat er, vanwege het beperkt beschikbare luchtruim, bij operationele verstoringen nauwelijks ruimte is, om opgelopen vertragingen in te halen.
Bovendien: om zoveel mogelijk vrij te blijven van de Schipholverkeersstromen zullen naderende en vertrekkende vluchten uit Lelystad lang op een lage hoogte moet opereren. “Laag vliegen is minder efficiënt dan hoog vliegen”. Tegen dat lang op lagere hoogte vliegen, is op dit moment veel verzet van bewoners uit Overijssel, Gelderland en Friesland.
Rapport aanleiding voor vervolgstudies
Johan Weggeman, Secretaris van de Alderstafel Lelystad, zegt dat het rapport niet is gepubliceerd, omdat het rapport de aanleiding is geweest voor vervolgstudies die de gesignaleerde knelpunten hebben opgepakt en die tot nieuwe inzichten en stappen hebben geleid. De conclusie van het LVNL rapport, dat indringende maatregelen nodig zijn en dat het luchtruim herzien moet worden, is meegenomen in alle adviezen van de Alderstafel en dit heeft geleid tot de Luchtruimvisie van het kabinet in 2014. Daarin staat dat het luchtruim heringedeeld zal gaan worden. (de verwachting van het kabinet is nu dat de herziening in 2023 klaar is). In die zin is er altijd serieus rekening gehouden met de conclusies van het LVNL rapport, aldus Weggeman.
Een woordvoerder van de LVNL laat weten dat het rapport in 2009 gemaakt is in het voortraject van de besluitvorming. LVNL heeft geen rol in de informatievoorziening van de voorbereiding van het Luchthavenbesluit.
Zembla besteedt op 4 oktober 2017, om 21.15 Nederland 2, meer aandacht aan het luchtvaartbeleid in Nederland en aan Lelystad Airport.