De gemiddelde werknemer in de Bengalese kledingindustrie krijgt slechts een derde betaald van wat als een leefbaar loon wordt beschouwd. Lage lonen en lange werktijden blijken een belangrijke rol te spelen bij de beslissing van ouders om hun kinderen van school te halen en uit werken te sturen. Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport 'Branded Childhood', gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Bijna 50% van de textiel geproduceerd in Bangladesh wordt geëxporteerd naar de Europese Unie.
Indirecte kinderarbeid
Kinderarbeid in op export gerichte kledingfabrieken in Bangladesh is in de afgelopen jaren aanzienlijk afgenomen, mede door het ‘zero tolerance’ beleid van de inkopende bedrijven. Onlangs tekenden bijvoorbeeld meerdere kleding bedrijven het
‘textielconvenant
’ om misstanden in de textielindustrie tegen te gaan. Dit rapport echter richt zich op een meer verborgen aspect van kinderarbeid. De werkende kinderen uit het rapport maken geen deel uit van de toeleveringsketens van de inkopende bedrijven, maar zijn de kinderen van de textielarbeiders. Ze werken thuis of in andere bedrijven, soms in heel andere sectoren. De werknemers ontvangen lage lonen en maken lange werkdagen. Dit draagt, volgend de onderzoekers, bij aan het feit dat hun kinderen veel minder naar school gaan en regelmatig werken, bij bedrijven dan thuis.
Er werken nog steeds meer dan 3,5 miljoen kinderen van 5 tot 17 jaar in Bangladesh. De hoogste concentratie werkende kinderen is te vinden in Dhaka Division waar naar schatting 690.000 kinderen zijn betrokken bij kinderarbeid.
Stop Kinderarbeid en SOMO dringen er bij alle bedrijven die inkopen in Bangladesh op aan om passende maatregelen te treffen om een leefbaar loon en goede werkomstandigheden voor de werknemers in hun toeleveringsketen te waarborgen, waardoor hun kinderen naar school kunnen gaan en van hun kindertijd kunnen genieten.