‘Kinderen moeten worden beschermd tegen kindermarketing van ongezonde producten’
15-10-2018
•
leestijd 2 minuten
•
178 keer bekeken
•
Veel ouders willen maatregelen tegen reclame op ongezonde producten als koek, snoep en frisdrank bij sportevenementen, op scholen, in tv-series, films en games. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Voedingscentrum.
hier
Lees hier het hele onderzoek van het Voedingscentrum
Ongezonde producten
In totaal 71 procent van de ouders vindt dat marketing voor ongezonde producten niet thuishoort op een sportevenement voor kinderen. En 60 procent van de ouders vindt het niet normaal dat er kindermarketing voor ongezonde producten plaatsvindt via sociale media.
Ze vinden het Voedingscentrum aan hun zijde. “Wij vinden dat kinderen beschermd moeten worden tegen kindermarketing van ongezonde producten”, aldus Astrid Postma-Smeets, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum.
Niet ver genoeg
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), de koepelorganisatie voor bedrijven in de levensmiddelenindustrie, heeft in mei aangekondigd dat het kinderidolen van de verpakkingen gaat halen, zoals Disney’s Mickey Mouse. Dat is volgens het Voedingscentrum een goede stap, maar deze gaat de organisatie nog niet ver genoeg.
De representatieve steekproef onder meer dan duizend ouders met kinderen tot en met zeventien jaar werd uitgevoerd door Flycatcher.
Geen wettelijk verbod
Kindermarketing staat al jaren ter discussie. Zo strijdt de Alliantie Stop Kindermarketing voor een verbod op reclame op voedingsmiddelen voor kinderen.
In de ZEMBLA-uitzending ‘De zoete verleiders’ vertellen voedingsdeskundigen Martijn Katan en Jaap Seidell dat deze reclame niet in de supermarkt, op tv of internet thuishoort: