Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Kamerleden willen dat directies Schiphol en KLM uitleg geven na Zembla-uitzending

16-12-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
704 keer bekeken
  •  
schiphol1_persbericht

GroenLinks en SP willen dat KLM en Schiphol uitleg geven over de manier waarop de bedrijven met interne klachten en meldingen van platformmedewerkers zijn omgegaan. Dat blijkt uit Kamervragen die de partijen hebben gesteld naar aanleiding van de Zembla-uitzending ‘Ziek van Schiphol’. Ook PvdA, VVD en Partij voor de Dieren hebben vragen over de kwestie gesteld.

Uit vertrouwelijke rapporten die Zembla in handen heeft blijkt dat Schiphol en KLM vijftien jaar al geleden door hun eigen arbodiensten werden gewaarschuwd voor een verhoogd risico op longkanker en hartproblemen bij het personeel dat op het platform van de luchthaven werkt. Zo’n twintigduizend platformmedewerkers op Schiphol werken dag in dag uit tussen de vliegtuigen die giftige stoffen uitstoten. Arbo-experts van de bedrijven adviseerden in 2007 om de blootstelling van hun medewerkers daaraan “zo ver mogelijk terug te dringen”. In Zembla ‘Ziek van Schiphol’ stellen deskundigen dat dat niet is gebeurd.  

Jet blast

Platformmedewerkers vertellen in de uitzending dat ze de hele dag te maken hebben met de 'jet blast' van opstartende en taxiënde vliegtuigen. Daardoor worden ze blootgesteld aan zeer hoge concentraties ultrafijnstof die de vliegtuigen uitstoten. 

Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, willen PvdD, SP, GroenLinks, VVD dat vliegtuigen voortaan starten op afstand van werknemers. Op het vliegveld in Kopenhagen gebeurt dat al, zo is te zien in Zembla. In Denemarken zijn meerdere maatregelen genomen om het ultrafijnstof op het platform van de luchthaven terug te dringen.

Kijk de uitzending 'Ziek van Schiphol':

Meldingssysteem

KLM heeft een meldingssysteem voor onveilige werksituaties waarin medewerkers melding maken van deze ‘jetblast-situaties’. Veel van deze meldingen zijn in het bezit van Zembla. Volgens de medewerkers wordt er door hun werkgevers niets mee gedaan. GroenLinks en SP vragen de minister: “Bent u bereid om de directies van KLM en Schiphol te ontbieden om uitleg te geven over de gang van zaken omtrent de interne klachtenprocedure en de wijze waarop met meldingen van medewerkers is omgegaan?”

Onderzoek

De Tweede Kamer wacht al ruim twee jaar op een onderzoek naar de gezondheidssituatie van de platformmedewerkers op Schiphol. Een motie om de effecten van ultrafijnstof op hun gezondheid in kaart te brengen, kreeg in 2019 vrijwel Kamerbrede steun. 

Uit de Zembla-uitzending blijkt dat KLM niet heeft meegewerkt aan de verkenning voor dit onderzoek, uitgevoerd door het RIVM. Inmiddels is duidelijk geworden dat Schiphol de verantwoordelijkheid krijgt voor het gezondheidsonderzoek. Dat is opmerkelijk, omdat in september demissionair minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) de Tweede Kamer nog toezegde dat het onderzoek door "een onafhankelijke partij" zou worden gedaan "en niet door de werkgever zelf".  

Verschillende partijen willen weten waarom Schiphol toch opdrachtgever is geworden van het onderzoek en of het ministerie en/of de inspectie alsnog bereid is om die taak over te nemen en zelf een onafhankelijke partij in te schakelen die zo’n onderzoek uitvoert.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor