Inspectie: zorgen over hulpverlening door EHBO-ers Rode Kruis
28-02-2019
•
leestijd 3 minuten
•
338 keer bekeken
•
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) maakt zich zorgen over de hulpverlening door EHBO-ers van het Rode Kruis tijdens evenementen in Nederland. Dat blijkt uit een vertrouwelijke brief, in het bezit van ZEMBLA, die in augustus 2018 door de inspectie naar het Rode Kruis is gestuurd.
De zorgen van de inspectie volgen op een onderzoek naar de dood van de 25-jarige hardloopster Caroline Goedhart. Zij overleed kort na de Dam tot Damloop in 2016 aan de gevolgen van een hitteberoerte. Na twee jaar onderzoek naar de hulpverlening rondom haar dood is geconcludeerd dat er ‘structurele tekortkomingen’ zijn binnen de organisatie van het Rode Kruis. Dat blijkt uit het onderzoekrapport dat ook in het bezit van ZEMBLA is.
Luister het Radio1 interview met ZEMBLA-verslaggever Roelof Bosma:
Structurele aanpak
De IGJ vraagt zich in de brief af of de EHBO’ers van het Rode Kruis ‘wel kunnen worden ingezet als first responder in de evenementenzorg’. De inspectie maakt zich zorgen of het Rode Kruis de ‘tekortkomingen’ wel ‘structureel gaat aanpakken’.
Daarnaast vindt de inspectie dat de bevindingen uit het rapport over de overleden hardloopster gevolgen heeft voor ‘de governance van de organisatie’. Daarom wil de inspectie het Rode Kruis blijven volgen met ‘een nieuwe fase van toezicht’.
De inspectie wil tegenover Zembla niet op de brief ingaan omdat het om een vertrouwelijke brief gaat. Wel laat de inspectie weten: ‘In de praktijk is de hulp- en zorgverlening in aard en omvang niet overal optimaal. Een deel van de hulpverlening wordt vaak mede door vrijwilligers uitgevoerd en over de kwaliteit daarvan maakt de inspectie zich zorgen.’
Onderzoek
Uit het calamiteitenonderzoek dat gemaakt is naar aanleiding van het overlijden van hardloopster Caroline Goedhart blijkt dat EHBO-hulpverleners van het Rode Kruis onvoldoende in staat zijn om een juiste inschatting te kunnen maken bij complexe situaties.
Ook het bepalen van de urgentie van een onwel-wording is voor hun lastig, waardoor het te lang kan duren voordat er professionele hulp wordt ingeschakeld. Desondanks worden deze hulpverleners wel ingezet op plekken waar ze met complexe situaties in aanraking kunnen komen.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat incidenten niet structureel geëvalueerd worden en dat van incidenten niet wordt geleerd. Ook blijkt het Rode Kruis niet in staat het eigen handelen goed te onderzoeken.
‘Inspectie is zich rotgeschrokken’
Oud inspecteur Menso Westerouwen van Meeteren snapt de zorgen van de inspectie. “Ik denk dat het Rode Kruis nooit onder de loep gelegen heeft van de inspectie maar dat ze zich door deze casus rot geschrokken zijn”, zegt hij in ZEMBLA.
Het Rode Kruis laat desgevraagd weten dat zij de manier waarop ze zorg levert bij evenementen nog steeds verantwoord vindt. “De hulp van het Rode Kruis voldoet aan alle geldende standaarden op gebied van EHBO. De inspectie heeft aangegeven dat het verbeterplan voor nu voldoende maatregelen bevat om de kans op calamiteiten bij een evenement als de Dam tot Damloop tot een minimum te beperken.”
Ernstiger Op 10 november afgelopen jaar treedt het Rode Kruis zelf naar buiten met het nieuws dat ze rondom het overlijden van Caroline Goedhart fouten hebben gemaakt en dat ze met een verbeterplan komen. ZEMBLA beschikt over alle documenten die hebben geleid tot het excuus van het Rode Kruis. In '
De dood van een hardloopster'
toont ZEMBLA aan dat wat er rondom de dood van Caroline is gebeurd veel ernstiger is dan wat het Rode Kruis hierover zelf naar buiten heeft gebracht.
“Uit het dossier blijkt dat Rode Kruis op medisch inhoudelijk gebied niet goed weet wat hitteshock is en vervolgens ook niet weet hoe je hitteshock moet behandelen”, zegt Jan Klein, emeritus hoogleraar veiligheid in de zorg. “Gevolg is dat Carolien en anderen niet goed behandeld zijn en ook in de toekomst niet goed behandeld gaan worden.”