'Inspectie moet tanden kunnen laten zien aan bedrijven als PostNL'
06-06-2018
•
leestijd 4 minuten
•
151 keer bekeken
•
Wanneer de Inspectie SZW constateert dat een bedrijf zich niet aan de cao houdt en gebruik maakt van een schijnconstructie, kan de Inspectie geen stappen ondernemen. Gijs van Dijk van de PvdA vindt dat een slechte zaak: “Zo’n schijnconstructie kan gewoon niet. Ook voor PostNL geldt: gelijk loon voor gelijk werk.” Hij wil daarom dat de Inspectie voortaan boetes kan opleggen bij dit soort overtredingen en gaat daarover Kamervragen stellen aan minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken. “De inspectie moet zijn tanden kunnen laten zien.”
In de ZEMBLA-uitzending ‘
De kilosjouwers van PostNL
’ is te zien dat pakketsorteerders via een schijnconstructie worden ingehuurd. Ze werken voor een aan een uitzendbureau gelieerd bedrijf, een soort onderaannemer. PostNL heeft het werk uitbesteed aan deze onderaannemer,zodat het bedrijf de post-cao niet hoeft na te leven. Gevolg is onder meer dat de pakketsorteerders die niet in dienst zijn van PostNL veel minder betaald krijgen voor hetzelfde werk. De Inspectie SZW stelde de overtreding officieel vast bij een van de onderaannemers, In Person Outsourcing.
‘Ontduiken van cao kan niet’
“PostNL is een van de grote bedrijven van Nederland en heeft een voorbeeldrol. Onder druk van concurrentie proberen ze het werk efficiënter en goedkoper te kunnen doen. Werknemers zijn daar de dupe van. Ontduiken van de cao kan gewoon niet. PostNL moet verantwoordelijkheid nemen”, vindt van Dijk.
Het uitzendbureau ontduikt via de schijnconstructie de cao die geldt voor de uitzendbranche. “De uitzendbureaus hebben mooie praatjes in Den Haag over goed werkgeverschap en goed met mensen omgaan, maar zelfregulering is er niet. Wat ze in de praktijk doen is soms misselijkmakend”, zegt Van Dijk.
PvdA-prominenten in Raad van Commissarissen bij PostNL
De strijd tegen schijnconstructies is al jaren een speerpunt van de PvdA. Zo zet Agnes Jongerius zich op Europees niveau in voor gelijk loon voor gelijk werk. Opvallend is dat ze daarnaast lid is van de Raad van Commissarissen van PostNL. Het bedrijf dat al meerdere keren schijnconstructies bedacht over de rug van werknemers.
Van Dijk zegt daarover: “We spreken PostNL aan op zijn verantwoordelijkheid, dus ook de Raad van Commissarissen en Agnes Jongerius.” Van Dijk zegt niets te weten van wat er binnen PostNL en de Raad van Commissarissen wordt besproken. “Ik weet hoe Jongerius politiek in de strijd staat en ik ga er eigenlijk vanuit dat ze diezelfde strijd ook binnen PostNL voert. Maar ik weet oprecht niet wat daar gebeurt.”
Zware arbeidsomstandigheden
De arbeidsomstandigheden voor de postsorteerders zijn zwaar. Ze werken vaak ‘s nachts, hebben weinig pauze en volgens vakbond FNV, moeten ze soms meer dan 800 pakketten per uur verwerken. Die pakketten zijn niet altijd makkelijk te tillen. Sommigen wegen wel dertig kilo.
Van Dijk vindt dat PostNL zich aan de arbowet moet houden. Ook als het gaat om deze groep ingehuurde krachten. Daarnaast wil hij wetgeving over de maximale zwaarte van pakketten die werkenden mogen tillen. “Ik heb daarom eerder een motie ingediend met SP, maar die heeft het niet gered. Dit is een wereld waarin je rug als werknemer er snel aan gaat. Politiek moeten we daarom regelen dat mensen niet boven de 23 kilo mogen tillen.”
Was de privatisering van het staatspostbedrijf een slecht idee?
De privatisering van het postbedrijf is achteraf wat Van Dijk betreft niet goed geweest. “Onder druk van de concurrentie is PostNL besparing bij de eigen mensen gaan zoeken. Ik kan het niet even terugdraaien. Maar de schijnconstructies zijn wel aantoonbaar een van de gevolgen van de privatisering.”
Ook het toelaten van andere partijen op de postmarkt is wat Van Dijk betreft slecht uitgepakt. “Er is een wildwest op de markt ontstaan. Het is een vechtmarkt van allerlei bedrijfjes. Voor pakketdiensten geldt geen vergunningsplicht. We krijgen signalen over verkeersproblemen in grote steden door deze pakketdiensten die daar in hun busjes rondrijden.”
Pakketdiensten en de onderwereld
Van Dijk hoort zelfs dat de wereld van pakketdiensten verweven raakt met de onderwereld. Het gaat dan niet om PostNL maar kleinere bedrijfjes. “Ze zouden niet alleen pakketten vervoeren, maar ook dingen voor de zwarte markt. Zeker weten doe ik het niet, maar ik krijg sterke signalen dat dit gebeurt.”
Van Dijk is lid van de commissie die praat over transport waar dit soort pakketdiensten onder vallen. “Het zijn allemaal nare gevolgen van de privatisering en het openstellen van de postmarkt. We willen de vergunning die voor transport geldt, uitbreiden naar pakketdiensten. Wat jaren na de privatisering misgaat proberen we nu achteraf te repareren. Dat is natuurlijk niet de goede volgorde.”