Inspectie heeft blinde vlek voor klachten over de zorg
04-04-2019
•
leestijd 1 minuten
•
133 keer bekeken
•
Om misstanden in de zorg eerder op te merken, zou de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) beter moeten letten op signalen die niet zijn te vangen in statistieken. De inspectie slaagt er niet altijd in om ‘zachte waarden’, zoals klachten van burgers en zorgmedewerkers, op waarde te schatten, blijkt volgens Trouw uit onderzoek van de Erasmus School of Health Policy.
Aanleiding voor het onderzoek waren de misstanden bij het UMC Utrecht. ZEMBLA maakte daarover vier uitzendingen.
'Er is al jaren onrust', een terugblik op de misstanden bij het UMC Utrecht
Vanuit de kno-afdeling van het UMC Utrecht kwamen geluiden dat patiënten gevaar liepen omdat er op de afdeling een angstcultuur heerste en medische missers niet werden gemeld. Een omstreden arts was betrokken bij drie sterfgevallen. Er waren wel indicaties dat het flink mis was op de afdeling, maar het lukte de inspectie niet deze signalen hard te krijgen, wat noodzakelijk is om actie te ondernemen.
“Ik vond het totaal onveilig. Veel mensen maakten een angstige indruk. Voor de afdelingsleiding waren ze bang.” KNO-arts Volkert Wreesmann omschrijft de KNO-afdeling van het UMC Utrecht in november 2015 als een plek die gegijzeld is door een angstcultuur. Lees
onze terugblik op de misstanden bij het UMC Utrecht
.