Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Inspectie heeft blinde vlek voor klachten over de zorg

04-04-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
133 keer bekeken
  •  
ANP UMCU
Om misstanden in de zorg eerder op te merken, zou de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) beter moeten letten op signalen die niet zijn te vangen in statistieken. De inspectie slaagt er niet altijd in om ‘zachte waarden’, zoals klachten van burgers en zorgmedewerkers, op waarde te schatten, blijkt volgens Trouw uit onderzoek van de Erasmus School of Health Policy.
Aanleiding voor het onderzoek waren de misstanden bij het UMC Utrecht. ZEMBLA maakte daarover vier uitzendingen.
'Er is al jaren onrust', een terugblik op de misstanden bij het UMC Utrecht
Vanuit de kno-afdeling van het UMC Utrecht kwamen geluiden dat patiënten gevaar liepen omdat er op de afdeling een angstcultuur heerste en medische missers niet werden gemeld. Een omstreden arts was betrokken bij drie sterfgevallen. Er waren wel indicaties dat het flink mis was op de afdeling, maar het lukte de inspectie niet deze signalen hard te krijgen, wat noodzakelijk is om actie te ondernemen.
“Ik vond het totaal onveilig. Veel mensen maakten een angstige indruk. Voor de afdelingsleiding waren ze bang.” KNO-arts Volkert Wreesmann omschrijft de KNO-afdeling van het UMC Utrecht in november 2015 als een plek die gegijzeld is door een angstcultuur. Lees onze terugblik op de misstanden bij het UMC Utrecht .
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor