Informatie over vliegveld Twente vaak laat
09-04-2014
• leestijd 2 minuten
Informatie die nodig was voor besluiten over Luchthaven Twente kwamen bij Provinciale Staten van Overijssel vaak erg laat op tafel. Maar er is door niemand essentiële informatie achtergehouden. Dat antwoordden de opstellers van een onderzoeksrapport woensdag op vragen van Statenleden.
De late informatievoorziening heeft volgens GroenLinks regelmatig geleid tot 'vertroebeling van besluitvorming'. Dat gebeurde bijvoorbeeld met het aantal passagiers dat per jaar nodig is om quitte te draaien. Pas toen over dat onderdeel al een besluit was genomen, bleek dat de genoemde 1,5 miljoen passagiers voor Luchthaven Twente niet haalbaar is.
De gemeente Hengelo had woensdag vergelijkbare kritiek. Volgens de gemeente wordt de luchthaven veel groter dan is voorgesteld in 2005, toen de gemeenteraad met de komst instemde. Oldenzaal uitte dat bezwaar al vorige week. Beide gemeenten willen nu net als Losser dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) het Luchthavenbesluit intrekt. Het Luchthavenbesluit ligt nog anderhalve week ter inzage. Als het besluit wordt goedgekeurd, kan Airport Twente in 2016 een feit zijn.
De vereniging Doorstart Vliegveld Twente kwam woensdag in het geweer tegen de handtekeningenactie van onder andere Natuurmonumenten tegen de komst van het vliegveld. De vereniging probeert in een week tijd zoveel mogelijk positieve reacties op het besluit te verzamelen en wil die gebundeld aanbieden aan Mansveld.
Onlangs ontdekte een plaatselijke actiegroep dat volgens de regels in het besluit vele monumentale en deels beschermde bomen gekapt moeten worden voor de luchtvaart. Daarop begon Natuurmonumenten, beheerder van delen van de Overijsselse natuur, een actie om het besluit van tafel te krijgen. Omliggende gemeenten maken ook bezwaar tegen de bomenkap.
(ANP)