Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Incassobureau Intrum Justitia stuurt voortaan vriendelijke brieven aan wanbetalers

19-05-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
356 keer bekeken
  •  
het-verdwenen-pensioengeld
Geen harde, dreigende taal meer in een brief aan de wanbetaler, maar een vriendelijkere toon moet hem of haar zover krijgen om de openstaande rekening te betalen. Dat is de nieuwe strategie van het grote incassobureau Intrum Justitia.

Uit wetenschappelijk onderzoek zou blijken dat de harde taal niet meer werkt, zo legt Rick Terra van Intrum Justitia in het AD uit. Schuldenaren raken volgens hem juist gestrest van juridische formuleringen en een dreigende toon: "Ze betalen er niet eerder door."
Lettertype
Zelfs het lettertype is aangepast. In plaats van het zakelijke Helvetica gebruikt Intrum Justitia voortaan het meer vriendelijk ogende Garamond-lettertype.
De Consumentenbond juicht de nieuwe aanpak toe en ook Marco Florijn van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) noemt de verandering "fantastisch" in een interview met de NOS .

Oude en nieuwe brief
Hieronder de oude hardere brief die Intrum Justitia voorheen verstuurde en een voorbeeld van een nieuwe vriendelijkere variant:


Kritiek
Al jaren is er kritiek op de manier waarop incassobureaus schulden proberen te innen. ZEMBLA onderzocht de drastische methodes van incassobureaus in 'De incasso-industrie'.
Zakelijke brief incassobureau
vriendelijke brief incassobureau
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.