IGZ gaat ook toezien op meldcode ouderenmishandeling
09-12-2016
•
leestijd 2 minuten
•
113 keer bekeken
•
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat haar toezicht uitbreiden om naast de meldcode kindermishandeling ook toe te zien op de melding van huiselijk geweld en de mishandeling van volwassenen. "Helaas is dat nodig”, zegt Hoofdinspecteur Anja Jonkers. "Zeker ouderen zijn regelmatig slachtoffer van mishandeling. Het komt vaker voor dan ons lief is."
Onder ouderenmishandeling valt: lichamelijke mishandeling, zoals slaan, knijpen of vastbinden; psychische mishandeling zoals weghouden van bezoek en post, pesten, bedreigen, afsnauwen of uitschelden; seksueel misbruik/geweld zoals gedwongen seksuele handelingen uitvoeren, ondergaan of getuige van zijn; diefstal van geld of eigendommen.
Zembla tekent in de uitzending ‘
Ouderenmishandeling
‘verhalen op van mensen die met ouderenmishandeling te maken hebben gehad. Zo is er meneer Koelma, die zijn dementerende echtgenote met een ketting om haar hals aan de radiator vastbind. Een verzorgster in een verpleeghuis die toegeeft wel eens patiënten te slaan. En een 91-jarige mevrouw die overlijdt na een val uit bed in het verzorgingshuis.
De inspectie gaat deze vorm van toezicht via de telefoon uitvoeren. "Zo kunnen we snel veel instellingen bereiken", licht Jonkers toe. "We vragen of we een medewerker aan de telefoon kunnen krijgen. Met onze vragen krijgen wij snel zicht op of medewerkers voldoende getraind zijn in het herkennen van mishandeling. We vinden vooral belangrijk dat juist de medewerkers die direct contact met de cliënt hebben hierin goed zijn getraind. We doen dit toezicht niet alleen in de V&V, maar ook bij de eerste hulp, huisartsenpraktijken, zelfstandige psychiaters en psychologen, ggz en gz instellingen en tandartsen. We vinden het als inspectie heel belangrijk dat er genoeg aandacht is voor dit onderwerp."
Naar schatting worden jaarlijks 200.000 ouderen boven de 65 jaar mishandeld.
De inspectie vindt het belangrijk dat signalen van mogelijke mishandeling vroeg worden opgepikt. Anja Jonkers: “Daarom moeten juist de medewerkers die direct contact hebben met cliënten weten hoe om te gaan met zo’n signaal. Natuurlijk hoeven zij niet alle stappen uit
de meldcode
zelf te doorlopen, maar ze moeten wel weten waar met zo’n signaal heen te gaan, de meldcode helpt daarbij. En daarop hebben we onze vragen ook gericht.”