Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Het prijskaartje van katoen

08-11-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1373 keer bekeken
  •  
Prijskaartje van katoen
Journalisten van de Franse publieke televisie onderzoeken de harde werkelijkheid achter de productie van katoen. Hun onderzoek begint in Oezbekistan, waar met massale inzet van dwangarbeid jaarlijks de katoenoogst geplukt wordt. Vanwege deze mensenrechtenschendingen boycotten grote kledingmerken in het westen daarom katoen uit Oezbekistan, maar werkt die boycot wel?

Kijk hier de uitzending:
Ook kun je op steeds meer plekken duurzaam katoen kopen, voorzien van het logo van het Better Cotton Initiative. Veel grote merken hebben zich hierbij aangesloten (Ikea, H&M, C&A, Hema). Maar hoe duurzaam is dit? 

Met een verborgen camera volgen de Franse journalisten het spoor van de katoen uit Oezbekistan, via kledingfabrieken in Bangladesh, tot in de winkels hier.
ZEMBLA  Internationaal – Het prijskaartje van katoen-  Woensdag 14 november  om 21:15 uur bij BNNVARA op NPO2
Herhaling do 15 november - 10.10 uur
Regie & samenstelling: Sandrine Rigaud
Producent: Premières Lignes
Nederlandse bewerking: Nicolien Herblot
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.