Olietankers en andere zeeschepen die na zo'n veertig jaar versleten zijn, gelden als zwaar chemisch afval. In Europa bestaan strenge regels voor de sloop van zulke gifschepen. Ze zitten tjokvol giftige stoffen die schadelijk zijn voor het milieu en de gezondheid van slooparbeiders. Toch dumpen de meeste rederijen hun afgedankte schepen op de kust van lagelonenlanden. Daar brengt het staal van de wrakken namelijk het meeste op. Op de sloopstranden van Azië komen jaarlijks tientallen mensen om het leven.
ZEMBLA reconstrueert de laatste levensfase van een oude gastanker, eigendom van de Nederlandse multinational SBM Offshore. Klokkenluiders stellen dat het schip ernstig vervuild is met kwik. Extreem gevaarlijk voor de arbeiders die de tanker op het strand van India met gasbranders uit elkaar halen. Wat weet SBM van het gif en wat doet het bedrijf om arbeiders en milieu te beschermen?
ZEMBLA - ‘Het gifschip van SBM’, donderdag 12 september om 21.10 uur, bij BNNVARA op NPO2