Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Het geheim van Aldi

  •  
11-01-2004
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
512 keer bekeken
  •  
Geen drie soorten pindakaas, maar één. En die moet de klant dan ook nog zelf uit de doos halen. Toch staan er lange rijen voor de kassa's van de Aldi, de saaiste, maar ook een van de goedkoopste supermarkten. Het van oorsprong Duitse bedrijf is sinds 1973 in Nederland actief en heeft inmiddels 389 filialen. De afgelopen tien jaar is het marktaandeel verdubbeld naar ruim 9,5 %. In de Zembla-aflevering 'Het geheim van de Aldi' verklaren oud-topmannen van de discounter het succes van de Aldi, laten trouwe klanten hun favoriete producten zien en vertelt een voormalig filiaalleider over de enorme druk waaronder het personeel moet werken.

Controles
De voormalig Aldi-topmannen Brandes, Schnier en Simons verklaren een deel van het succes van de Aldi door de zuinigheid, eenvoud, controles en ver doorgevoerde effiency. Geen overbodige luxe en alles moet kloppen. Dieter Brandes: "Ik heb het toiletpapier zelf geteld. Tweehonderd blad, als je zegt: het zijn er tweehonderd, dan moet je zeker zijn dat het er tweehonderd zijn."
In Zembla komt ook een voormalig filiaalleider aan het woord die jarenlang met grote 'liefde' voor 'zijn' Aldi werkte, maar uiteindelijk na 16 jaar vertrok. Voor het eerst vertelt een medewerker zo uitgebreid en openlijk over de schaduwzijde van de efficiency en de controles die de Aldi kenmerken.

Stress
De stress waaronder hij en zijn medewerkers opereren is groot. Zo moeten caissières een minumum aantal artikelen per uur verwerken - de kassa registreert dit. Maandelijks wordt er een overzicht op een publicatiebord gehangen. "En dan wordt met rood of groen gekleurd of je goed je best hebt gedaan of niet. De rode pen is heel erg berucht onder de medewerkers".
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor