Het openen van een extra vliegveld nabij Lelystad is onnodig en slecht voor de gezondheid, natuur en klimaat. En door de coronacrisis is er nog meer reden om een streep te zetten door deze "luchtfietserij". Dat vindt Greenpeace.
De milieuorganisatie noemt het ongelooflijk dat Schiphol-baas Dick Benschop maar blijft "drammen" om Lelystad Airport te openen. Benschop zei in een reactie op de halfjaarcijfers dat het plan om in november volgend jaar vanaf Lelystad de eerste vakantievluchten uit te voeren ongewijzigd blijft.
Kritiek op luchtvaartplannen van commissie
Eerder concludeerde de Commissie voor de Milieueffectrapportage in een advies aan het kabinet dat de milieuplannen voor de toekomstige luchtvaart nog te weinig concreet zijn. In de kabinetsplannen staat dat vanwege het economisch belang, de luchtvaart de komende dertig jaar gematigd moet groeien - met gemiddeld 1,5 procent per jaar. Onderdeel daarvan is de opening van Lelystad Airport. De commissie vindt dat duidelijke maatregelen voor het verminderen van geluidsoverlast, fijnstof en stikstof ontbreken. Ook zijn alternatieve scenario's niet goed onderzocht. Maar de al vele malen uitgestelde opening van Lelystad Airport is nog steeds niet van de baan.
Volgens Greenpeace heeft Schiphol genoeg werk te doen op het eigen vliegveld om door deze crisis te komen en de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. "Het is tijd dat grote vervuiler Schiphol erkent dat ons klimaat al die vluchten niet aankan", klaagt de milieubeweging.
Actie tegen KLM
In mei voerde Greenpeace nog een actie uit op Schiphol, maar die was gericht tegen KLM. Elf actievoerders fietsten met spandoeken de zwaar beveiligde landingsbaan van het vliegveld op. Ze protesteerden tegen de miljardensteun die de regering heeft toegezegd aan de KLM en eisten dat er klimaatvoorwaarden gesteld worden aan de staatssteun. Daarom plaatsten ze banners met leuzen als 'Geen poen zonder groen'.
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.