Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Google stort 25 miljoen dollar in fonds voor bestrijden nepnieuws

31-03-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
172 keer bekeken
  •  
Google ANP
Google investeert 25 miljoen dollar in het onlangs opgerichte Europees Media- en Informatiefonds om nepnieuws te bestrijden. De stap van het bedrijf komt op het moment dat de kritiek aanzwelt dat techgiganten niet genoeg doen om online-desinformatie te ontkrachten.

De coronacrisis en de Amerikaanse verkiezingen van vorig jaar hebben geleid tot een enorme toename van desinformatie, waarbij er veel verwijten klinken in de richting van sociale media, die de problemen niet proactief genoeg zouden aanpakken. Regelgevende instanties hebben aangegeven dat ze mogelijk actie zullen ondernemen via strenge beperkingen.

Het Europees Media- en Informatiefonds, dat vorige week is opgericht, wil onderzoekers, factcheckers, non-profitorganisaties en andere instanties die het algemeen belang dienen, helpen in de strijd tegen nepnieuws.
Feiten van fictie onderscheiden
"Tijdens het navigeren door de onzekerheid en uitdagingen van het afgelopen jaar is het belangrijker dan ooit gebleken voor mensen om toegang te krijgen tot accurate informatie, en feiten van fictie te scheiden," aldus Google in een blogpost.

Het fonds heeft een looptijd van vijf jaar. Het European Digital Media Observatory, een project van de Europese Commissie dat vorig jaar is opgezet en waarvan onder meer factcheckers en academische onderzoekers deel uitmaken, zal de projecten evalueren en selecteren.

Bron: ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.