Google stort 25 miljoen dollar in fonds voor bestrijden nepnieuws
31-03-2021
•
leestijd 1 minuten
•
174 keer bekeken
•
Google investeert 25 miljoen dollar in het onlangs opgerichte Europees Media- en Informatiefonds om nepnieuws te bestrijden. De stap van het bedrijf komt op het moment dat de kritiek aanzwelt dat techgiganten niet genoeg doen om online-desinformatie te ontkrachten.
De coronacrisis en de Amerikaanse verkiezingen van vorig jaar hebben geleid tot een enorme toename van desinformatie, waarbij er veel verwijten klinken in de richting van sociale media, die de problemen niet proactief genoeg zouden aanpakken. Regelgevende instanties hebben aangegeven dat ze mogelijk actie zullen ondernemen via strenge beperkingen.
Het Europees Media- en Informatiefonds, dat vorige week is opgericht, wil onderzoekers, factcheckers, non-profitorganisaties en andere instanties die het algemeen belang dienen, helpen in de strijd tegen nepnieuws.
Feiten van fictie onderscheiden
"Tijdens het navigeren door de onzekerheid en uitdagingen van het afgelopen jaar is het belangrijker dan ooit gebleken voor mensen om toegang te krijgen tot accurate informatie, en feiten van fictie te scheiden," aldus Google in een blogpost.
Het fonds heeft een looptijd van vijf jaar. Het European Digital Media Observatory, een project van de Europese Commissie dat vorig jaar is opgezet en waarvan onder meer factcheckers en academische onderzoekers deel uitmaken, zal de projecten evalueren en selecteren.