Google stopt met het plaatsen van advertenties bij websites of video’s waarin klimaatverandering wordt ontkend. Het bedrijf wil niet meer dat er geld wordt verdiend met verhalen die ‘in tegenspraak zijn met de wetenschappelijke consensus over klimaatverandering.’
Het beleid geldt voor de zoekmachine en voor Youtube. Het gaat om artikelen of video’s waarin wordt gezegd dat klimaatverandering een hoax of een verzinsel is, of waarin wordt gezegd dat de aarde niet opwarmt, of waarin wordt ontkend dat de uitstoot van broeikasgassen door de mens bijdraagt aan klimaatverandering. Ook gaat Google de advertenties die deze boodschap bevatten, weren.
Google zegt dat ze de afgelopen jaren herhaaldelijk klachten hebben ontvangen van adverteerders en uitgevers wiens advertentie was geplaatst naast een video of bericht waarin onjuiste informatie werd verspreid.
Het bedrijf zegt zorgvuldig de context van de berichten te bekijken. Zo zegt Google dat er een verschil is tussen berichten die onjuiste informatie over klimaatverandering als feit poneren en berichten die de onjuiste informatie juist bediscussiëren of rapporteren. Er kan nog steeds geadverteerd en verdiend worden met berichten over klimaat onderwerpen, zoals het debat over klimaatbeleid, de impact van klimaatverandering en nieuwe onderzoeken.
Het verspreiden van onjuiste informatie over klimaatverandering heeft veel impact. In de Zembla-uitzending ‘De klimaatontkenners’ onderzoeken Deense journalisten de invloed van klimaatontkenners. Het blijken communicatie-experts die zijn georganiseerd in denktanks en kennisinstituten en worden ondersteund door speciaal getrainde onderzoekers.
Kijk de uitzending 'De klimaatontkenners'
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.