Drie jaar geleden onthulde ZEMBLA dat de luchtvaartsector kampt met een groot probleem: door olielekkage in de motor ademen passagiers en bemanning gevaarlijke gifstoffen in.
Kamerleden reageren geschrokken, maar volgens toenmalig minister Eurlings is er geen reden tot zorg. Ingrijpen door de overheid is niet nodig. Maar onder het vliegend personeel neemt de onrust juist toe. Want nog steeds keert regelmatig een vliegtuig terug omdat er een ondraaglijke stank is in de cockpit en de cabine.
Piloten zetten dan hun zuurstofmaskers op, soms raken bemanningsleden onwel. Waarom blijven ook de vliegtuigmaatschappijen volhouden dat er niets aan de hand is? Zembla onderzoekt het 'best bewaarde geheim van de luchtvaart'.
Research, samenstelling en regie: Ton van der Ham
Eindredactie: Manon Blaas
Aircraft Cabin Air Sampling Study
:
Part 1
and
part 2
of the Final Report, This report describes the methodology and results of a study of aircraft cabin air quality undertaken by Cranfield University and two contracted analytical laboratories on behalf of the Department for Transport (DfT). The project began in 2007 and was carried out under the leadership of the late Helen Muir OBE (Professor of Aerospace Psychology, Cranfield University) until her illness and untimely death in the first quarter of 2010.
Can planes be poisenous?
The BBC has been told of new research linking toxins found in the air systems of commercial airliners and neurological damage suffered by pilots.
Toxic fumes in airliner cabins ignored by authorities
, Slow progress in taking action to protect crews and passengers from the effects of toxic air contamination in aircraft is causing many in the aviation industry to fume.
Why Air Quality on Planes Can Seem Stagnant
, Airline customer service isn’t the only thing in need of improvement these days. The air in airplane cabins needs some fixing, too, and not just because your seatmate sneezed all over you.