ZEMBLA doet deze week nieuwe ontdekkingen in een van de meest beladen dossiers uit de luchtvaartindustrie: bemanningsleden en passagiers die ziek worden door giftige oliedampen in cockpit en cabine.
Hun klachten bestaan uit hoofdpijn, verlammingsverschijnselen en evenwichtsstoornissen, ook wel het aerotoxisch syndroom genoemd. Dit najaar maakt easyJet bekend filters te installeren die moeten voorkomen dat de giftige dampen het vliegtuig in stromen. Het is groot nieuws: de eerste vliegtuigmaatschappij die erkent dat er een probleem is met de luchtkwaliteit. ZEMBLA onderzoekt: worden zieke piloten en stewardessen nu ook erkend door easyJet? En waarom plaatsen andere vliegtuigmaatschappijen, zoals KLM, geen filters? Een verhaal over wetenschappers die worden tegengewerkt, omstreden rapporten en zieke piloten die hun werkgever voor de rechter slepen.
ZEMBLA was in 2010 de eerste die in ons land onderzoek deed naar het zogeheten Aerotoxic Syndrome. Volgende week proberen de onderzoeksjournalisten erachter te komen waarom het nog steeds geen erkende beroepsziekte is.