Gemeente Utrecht fluit een hoge ambtenaar terug nadat hij in een interne mail ambtenaren verbood ambtelijk of bestuurlijk hulp te bieden aan groepen die zich verzetten tegen de A27-verbreding. De gemeenteraad heeft namelijk eerder een motie aangenomen waarin is opgeroepen de actiegroepen wel te steunen. “Deze mail gaat voorbij aan de motie en de positie van de gemeente in dit dossier en dat had niet gemoeten”, schrijven de burgemeester en wethouders in een brief aan de raad.
In de interne mail aan ambtenaren schrijft Stef Fleischeuer, interim directeur stedelijke ontwikkeling bij de gemeente, dat de gemeente Utrecht zich eerder bestuurlijk gebonden heeft aan het besluit en dat het College dus medewerking zal verlenen aan de verbreding van de A27. “Het kan dan ook niet aan de orde zijn dat wij ambtelijk of bestuurlijk aan bewoners of organisaties die zich verzetten tegen het besluit hulp bieden, hoe spijtig sommigen dat wellicht ook vinden.’’
Gemeente overruled door het rijk
In de Zembla-uitzending ‘De strijd over asfalt’ blijkt dat de gemeente en de provincie Utrecht de wegverbreding van de A27 helemaal niet zien zitten. Maar door de crisis- en herstelwet kunnen zij niet in beroep bij de Raad van State. “Wij willen zorgen voor meer groen, meer bomen, en gezonde lucht in Utrecht, maar als het op dit soort fundamentele dingen aankomt worden we gewoon overruled door het rijk,” stelt Thijs Weistra, gemeenteraadslid voor GroenLinks Utrecht.
Raadslid Weistra diende een motie in om actiegroepen tegen de A27-verbreding te steunen en die werd aangenomen. De interne mail van de hoge ambtenaar Fleischeuer ging dus voorbij aan de motie. In de raadsbrief van de wethouders en de burgemeester staat ook omschreven hoe de gemeente steun biedt aan de actiegroepen. Zo hebben de wethouders hun teleurstelling en onbegrip over het tracébesluit om de A27/A12 Ring Utrecht te verbreden overgebracht aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). En verzochten ze het rijk ‘om investeringen te doen in duurzame vormen van mobiliteit’.
Ook blijkt uit de brief dat ze een financiële bijdrage hebben geleverd aan de postercampagne van actiegroep Kerngroep Ring Utrecht. Daarnaast hielpen ze deze groep met technisch inhoudelijke informatie over de effecten van de verbreding op het grondwater en op de luchtkwaliteitsaspecten.
De geplande wegverbreding heeft de afgelopen jaren duizenden demonstrerende burgers op de been gebracht. Ze maken zich zorgen om de kap van bomen in natuurgebied Amelisweerd. En snappen niet hoe dit plan kan doorgaan midden in de huidige stikstof- en klimaatcrisis.
Zaterdag 20 maart staat er weer een protestactie gepland tegen de verbreding van A27, waar maximaal 200 demonstranten aanwezig mogen zijn.