Verplichte rustIn een gezamenlijke actie van het Franse L214 en het Nederlandse Eyes on Animals werd eind februari een transport van kalveren gevolgd. De activisten van L214 maakten filmopnames van rustplaats Pignet in Couville. Dankzij Europese regelgeving moeten kalveren na de boottocht vanuit Ierland eerst een nacht uitrusten voor ze verder op transport naar Nederland mogen. In Frankrijk zijn twee rustplaatsen voor dit doel. Vorig jaar maakte L214 in het geheim opnames op de andere rustplaats, Qualivia in Tollevast, waar ook mishandelingen werden gefilmd.
In 2019 werden in totaal ruim 860.000 kalveren geïmporteerd uit het buitenland, blijkt uit
cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Bijna 80.000 daarvan kwamen uit Ierland. De import van kalveren naar Nederland neemt jaarlijks toe.
KalfsvleesOm melk te geven, moet een koe elk jaar een kalf krijgen. Kalveren die niet als nieuwe melkkoe op de melkveehouderij blijven, worden verkocht voor hun kalfsvlees. Speciale kalverhouderijen kopen kalveren van melkveehouders, mesten ze tot ze zes tot twaalf maanden oud zijn, wanneer ze worden geslacht.
Nederland is de grootste producent van kalfsvlees in Europa. Maar Nederlanders eten nauwelijks kalfsvlees. Het grootste deel van het kalfsvlees wordt dus geëxporteerd.
‘Het gouden kalf’In 2019 maakte Zembla
een uitzending over de Nederlandse kalverhouderij. In de uitzending stelden deskundigen de negatieve effecten van grootschalige kalvertransporten aan de orde.