Gameverslaafd: game-industrie zwijgt over verslavende werking van games
03-02-2010
•
leestijd 2 minuten
•
78 keer bekeken
•
De game-industrie ontloopt haar verantwoordelijkheid door te zwijgen over de verslavende werking van games. Vooral spellen op internet leveren verslavingsproblemen op, schrijft IVO in het factsheet 'Videogameverslaving & maatschappelijke verantwoordelijkheid van de game-industrie', dat onlangs is gepubliceerd. Bij veel internetgames opereer je in teamverband, wat ervoor zorgt dat veel gamers moeite hebben om te stoppen met het spel.
Door de stormachtige opmars van online computergames groeit het aantal mensen dat bijna niks anders doet dan gamen. Ze eten, slapen en drinken te weinig, verwaarlozen school en werk en hebben weinig sociale contacten. Van elke tien gamers is er één gameverslaafd.
In de ZEMBLA documentaire van Daan van Alkemade en Sinan Can 'Gameverslaafd' komen spelers en ex-spelers aan het woord over een door de gezondheidszorg nog niet officieel erkende vorm van verslaving.
Er zouden in Nederland restricties moeten zitten aan spellen. Games zouden bijvoorbeeld een waarschuwing kunnen afgeven als de gebruiker te veel speelt. In veel Aziatische landen zitten er al restricties op games.
Het IVO meent dat de game-industrie haar gebruikers beter moet informeren over de verslavingsrisico's. Zo zouden ze kunnen vermelden waar consumenten kunnen aankloppen voor hulp bij gameverslavingen.
Volgens een woordvoerder van de game-industrie is het zinloos om waarschuwingen op de spellen te plaatsen, omdat dit toch geen zin heeft.
"Het zijn meestal heel kwetsbare mensen die sowieso vatbaar zijn voor verslavingen en moeilijk gedrag vertonen. Zij weten geen maat te houden", aldus de zegsman.
In Nederland zijn duizenden mensen verstrikt in een virtuele wereld. Wereldwijd maken wetenschappers en deskundigen zich grote zorgen over de toename van het aantal dwangmatige gamers. Voor de meesten is gamen een leuke hobby, maar voor sommigen is het geen spelletje meer.