Sanofi, fabrikant van het kankervaccin Gardasil, negeerde op ruime schaal reclameregels voor de marketing van geneesmiddelen. Fabrikanten mogen in de EU geen reclame maken voor vaccins die alleen op recept verkrijgbaar zijn. Het bedrijf paaide artsen met geschenken, sponsorde tal van publieksbijeenkomsten en betaalde voor artikelen in publieksbladen.
>>lees
hier
het hele Trouw artikel.
Hoogleraar biotechnologie H. Schellekens legde in de ZEMBLA uitzending "
Het omstreden kankervaccin
" uit dat farmaceutische bedrijven miljarden steken in marketing. "Farmaceutische bedrijven geven drie tot vier keer zoveel uit aan marketing dan aan wetenschappelijk onderzoek", aldus Schellekens.
ZEMBLA sprak destijds ook met een oud-consultant van GlaxoSmithKline, die actief meewerkte aan de marketing voor het kankervaccin. S van Nuland was drie jaar actief voor GlaxoSmithKline. Het was haar opdracht zich te richten op de media en te zorgen dat ze over het probleem van de baarmoederhalskanker berichtten.