Dag en nacht, dag in dag uit rijden er in Nederland duizenden vrachtwagens met gevaarlijke stoffen over onze snelwegen. In opdracht van grote chemieconcerns zoals bijvoorbeeld Shell of Exxonmobile vervoeren transportbedrijven de ladingen door heel Europa.
Oost-Europese chauffeurs
Veel van die vrachtwagens worden gereden door een Poolse of Hongaarse chauffeur. Nederlandse transportbedrijven werken steeds vaker met Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs. Die zijn veel goedkoper dan Nederlandse chauffeurs.
De juiste papieren
In Nederland gelden strenge regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. De chauffeurs moeten in het bezit zijn van een speciaal diploma. Hoe zit dat met de Oost-Europese chauffeurs? Zijn ze altijd vakbekwaam en beschikken ze over de juiste papieren?
ZEMBLA onderzoekt of het vervoer van gevaarlijke stoffen in goede handen is.
- Rij- en rusttijden
Chauffeurs die vervoer over de weg verrichten zijn gebonden aan regels voor rij- en rusttijden. Deze zijn Europees vastgesteld in een verordening.
-
ADR
- Het Accord européen relatif au transport international de marchandises Dangereuses par Route’ is het verdrag voor het internationale vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg.
Documenten
Waarschuwingsbrief
van Den Hartogh aan de chauffeurs over fraude met de Tachograaf.