Een scheepsramp zoals met het containerschip MSC Zoe, dat vorig jaar januari 342 containers verloor bij de Waddeneilanden, zou zomaar weer kunnen gebeuren. Daarvoor waarschuwen verschillende experts tijdens een bijpraatsessie in de Tweede Kamer.
Het schip van bijna 400 meter lang kwam op de zuidelijke vaarroute, die schepen dicht langs de Waddeneilanden voert, in de problemen toen het in een storm terechtkwam. Dankzij de ruim driehonderd containers die overboord sloegen, kampen die eilanden nog steeds met 'troep' op de stranden, meldden strandjutters eerder.
Lees ook: "Opnieuw verliest schip containers boven de Waddeneilanden"
Oud-minister Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), wil de urgentie benadrukken. "Dit kan morgen weer gebeuren." Volgens hem moet de informatievoorziening voor schepen beter en moet het mogelijk zijn vaarroutes te sluiten. Op korte termijn moet de Kustwacht ook schepen op de noordelijke vaarroute gaan waarschuwen, en dan niet alleen de grote vrachtschepen. Nu krijgen alleen containerschepen op de zuidelijke route een waarschuwing tijdens noodweer. "We zijn er nog niet", aldus Dijsselbloem.
Niet in orde
Daarnaast moeten de containers beter worden vastgezet op de schepen, vindt onder meer de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Bij twee derde van de onderzochte schepen was het sjorren van de lading niet in orde. De ILT pleit voor meer aandacht voor het sjorwerk (het vastzetten van de lading) en de gebruikte sjormaterialen.
Lees ook: "Persoonlijke verhalen van vrijwillige opruimers na de ramp met de MSC Zoe"
De meeste risico's die op de zuidelijke route gelden, spelen ook op de noordelijke. De Waddenvereniging riep eerder al op ook de noordelijke route af te sluiten voor vrachtschepen tijdens noodweer. Ook kleinere schepen lopen risico. Ruim een maand na het ongeluk met de Zoe verloor een schip van rond de 160 meter zeven containers bij de Wadden.
MSC Zoe raakte de bodem
Zembla maakte eind vorig jaar een tweeluik over de gebeurtenissen rondom de containerramp met de MSC Zoe. In de het tweede deel van de uitzending trokken verschillende deskundigen op basis van een nauwgezette reconstructie de conclusie dat de kans groot was dat de MSC Zoe de bodem had geraakt.
Uit die reconstructie bleek dat de MSC Zoe meer dan dertig graden slagzij maakte. “Het schip is zestig meter breed. Met dertig graden slagzij neemt de diepgang zeker met 15 meter toe. Dan moet ie ‘gestoten’ hebben, de grond hebben geraakt", concludeert Klaas Reinigert, oud directeur van bergingsbedrijf Smit Tak en voormalig adviseur van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.
Bekijk hier deel 1 van 'De ramp op het wad':
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.