Enschede stelt vliegveld harde tijdslimiet
14-05-2014
• leestijd 2 minuten
Het nieuwe college van Enschede stelt een harde tijdslimiet aan de komst van Luchthaven Twente. Voor 1 september moet duidelijk zijn wat de Europese Commissie vindt van eventuele staatssteun bij de financiering. Als dat dan nog niet duidelijk is of als de commissie de financiering afwijst, gaat de stekker eruit.
Dat staat in het collegeakkoord, dat woensdagmiddag in Enschede is gepresenteerd. Vorige week maakte gebiedsontwikkelaar ADT bekend dat de Europese Commissie extra tijd nodig heeft voor de staatssteuntoets. ADT bestaat uit de gemeente Enschede en de provincie Overijssel.
ADT gaat ervan uit dat de Europese Commissie, die kritisch is over bepaalde aspecten van de financiering van de luchthaven, pas op z'n vroegst in januari een besluit kan nemen, schreef staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) deze week aan de Tweede Kamer. Zolang de discussie in de provincie en de gemeente loopt, zal ze ,,geen onomkeerbare stappen'' zetten.
Ook beperking van noodzakelijke bomenkap voor de aanleg van de luchthaven is als harde eis opgenomen in het akkoord. Bijna 20.000 mensen tekenden bezwaar aan tegen de kap van meer dan 10.000, deels monumentale bomen. Mansveld wil de bomenkap tot een minimum beperken. Momenteel wordt in kaart gebracht hoeveel bomen er precies vanwege de vliegveiligheid zouden moeten worden gekapt of getopt.
De nieuwe coalitie in Enschede staat onder leiding van verkiezingswinnaar D66, voorheen tegenstander van de komst van een commerciële luchthaven, Burger Belangen Enschede, CDA, VVD en ChristenUnie. De PvdA, voorvechter van het vliegveld, is uit het college verdwenen.
Ook bij de provincie Overijssel nemen de twijfels over de haalbaarheid van het vliegveld toe, bleek woensdag uit overleg op het provinciehuis. In juli beslissen Provinciale Staten over een nieuwe koers voor het voormalige vliegveldterrein bij Enschede. Of daar nog een burgerluchthaven wordt voorzien, is onzeker geworden.
(ANP)