In de uitzending 'De Renovatiewoede' onderzoekt ZEMBLA renovaties in Soest en Utrecht-Overvecht waar bewoners het aan de stok hebben met de woningbouwvereniging Portaal. Het verhaal van deze mensen staat niet op zichzelf. Het afgelopen jaar was er een hoop onrust bij heel wat renovaties van sociale huurwoningen. Een overzicht:
Bewoners willen huur niet doorbetalen tijdens renovatie November 2017, Utrecht
Een door woningbouwcorporatie Portaal geplande renovatie aan de Afrikalaan in Kanaleneiland gaat niet door. De reden: bewoners zijn het niet eens met de afspraken. Hun grootste grief is dat ze de huur moeten door-betalen terwijl ze niet in hun huis kunnen blijven voor zo'n drie tot vier weken. Uit een draagvlakmeting blijkt dat 38 procent vóór is, terwijl er zeventig procent voorstemmers nodig zijn.
(Bron: AD)
Gezinnen zitten wekenlang in het stof September 2017, Dordrecht
De renovatie van 85 woningen in de Vogelbuurt is uitgelopen op een drama. Dat bevestigt verhuurder Woonbron aan het AD. De aannemer blijkt eerder dit jaar al op een zijspoor te zijn gezet omdat hij volgens Woonbron onaanvaardbaar traag werkte. 85 gezinnen, wier huis op zijn kop stond, werden er gek van. Gemiddeld zaten de buurtbewoners eerder dit jaar tijdens de renovatie acht weken in de ravage.
(Bron: AD)
Afspraken met voeten getreden Augustus 2017, Haarlem
Bewoners van de PC Boutensstraat en Delftlaan zitten in de stress over de uitvoering van de renovatie van hun woningen door woningcorporatie Ymere. De renovatie verloopt namelijk bepaald niet vlekkeloos. Dat zegt voorzitter André de Vos van de bewonerscommissie tegen het Haarlems Dagblad.
Het blijkt ook uit de Facebookpagina die vol staat met klachten en foto's van niet goed opgeleverde woningen. Bewoners worden niet of pas op het laatste moment geïnformeerd. Het ergste nog is volgens De Vos dat de gemaakte afspraken niet worden nageleefd. "We hebben daar twee jaar met Ymere over onderhandeld en een en ander vastgelegd in een sociaal plan maar dat wordt met voeten getreden."
(Bron: Haarlems Dagblad)
Geen inspraak Juli 2017, Hilversum
Verduurzaming, energiebesparing, wooncomfort. Dat waren sleutelwoorden waarmee ASR Vastgoed bewoners van 250 huurwoningen aan de Hilversumse Bonifaciuslaan benaderde over renovatieplannen. In juli 2017 blijkt dat de vermogensbeheerder ook - misschien wel: vooral - een andere drijfveer heeft: op termijn meer rendement uit de woningen halen. Het mondde uit in een hooglopend conflict. "Al jaren is er sprake van achterstallig onderhoud en nu ineens die totale renovatie, waarin niemand inspraak heeft gehad."
(Bron: De Gooi- en Eemlander)
Schade aan bezittingen Juni 2017, Groningen
Huurders van Nijestee overvallen in juni 2017 het kantoor van de woningcorporatie. Ze zitten al weken in de troep, vanwege een renovatie en eisen oplossingen. De huurders wonen in de Groninger wijk Selwerd. Renovatiewerkzaamheden aan hun huizen duren flink langer dan gepland. Bovendien klagen ze over schade aan bezittingen, veroorzaakt bij de bouw. "Het zou drie weken duren, maar ze zijn al bijna zeven weken bezig."
(Bron: Dagblad van het Noorden)
Bewoners eisen verhuiskostenvergoeding Mei 2017, Rotterdam
Opnieuw spanning in de Rotterdamse Vreewijk. Woningbouwvereniging Havensteder heeft tegen drie bewo-ners een kort geding aangespannen. De reden: de drie weigeren medewerking te verlenen aan de renovatie-werkzaamheden in de wijk.
Bewoners denken recht te hebben op een verhuiskostenvergoeding van 5.910 euro vanwege het project. Volgens Havensteder is dat onzin. "De wet bepaalt dat bewoners daar slechts recht op hebben wanneer zij vanwege renovatiewerkzaamheden moeten verhuizen. Hier gaat een eventuele verhuizing om onderhouds-werkzaamheden, en dus niet vanwege renovatiewerkzaamheden."
(Bron: AD)
Geen communicatie Mei 2017, Wijchen
Veel bewoners van de PéGé-woningen in de Wijchense wijk Heilige Stoel zijn ontevreden over het verloop van de renovatie van hun huizen. De communicatie en planning lopen volgens hen in de soep. Woningcorporatie Talis, de verhuurder van de woningen, herkent de klachten maar deels.
(Bron: De Gelderlander)
Stof en asbest bij 'rampzalige' renovatie April 2017, Breda
Een voormalig bewoner van de flat aan de Epelenberg in Breda spant een rechtszaak aan tegen verhuurder WonenBreburg vanwege een 'rampzalige renovatie'. De lijst aan klachten is lang: de communicatie richting huurders is niet goed (berichtgeving komt te laat), huurders moeten het weken zonder eigen douche, gas, toilet, water en verwarming stellen (voor de hele flat is op 300 meter afstand een tijdelijke natte cel gecreëerd), overal ligt stof, iedereen kan vrij woningen in- en uitlopen (waardevolle goederen zijn niet verzekerd), asbest wordt in aanwezigheid van bewoners verwijderd en open en bloot bij de afvalcontainer gezet en er wordt - zo bewijzen foto's - niet veilig gewerkt.
(Bron: BN DeStem)
Handtekeningenlijst klopt niet Februari 2017, Zaandam
In februari is het officiële startsein gegeven voor de verbouw van de 27 huisjes uit 1931 aan de Westzanerdijk. Die zijn dringend toe zijn aan een grondige opknapbeurt en verbeterde isolatie. Daarvoor verhoogt Parteon de huur met 100 euro per maand. Dat is voor vele van de huurders een verhoging van liefst twintig procent. Parteon zegt draagvlak te hebben voor de beslissing vanuit de bewoners. De corporatie heeft een lijst met handtekeningen, maar die wil ze niet laten zien. Tineke Westrus, woordvoerder van bewoners van die straat, bestrijdt dat. Die zegt een lijst te hebben dat de bewoners het niet willen.
(Bron: Noordhollands Dagblad)
Veel meer asbest Febr. 2017, Lochem
Enkele bewoners van huurwoningen aan de Bergweg en Prinses Marijkelaan in Lochem zijn niet bepaald blij met de manier waarop woningcorporatie Viverion een renovatieproject aanpakt. Meerdere families verblijven noodgedwongen elders. In de betreffende woningen zat meer asbest dan van tevoren bekend was, blijkt uit een toelichting van een woordvoerder van Viverion. Sanering daarvan zorgt voor oponthoud. Daar komt bij dat het niet kouder mag zijn dan vijf graden om asbest te saneren. De vorst in januari zat daarom in de weg, waardoor ook de renovatie vertraging oploopt.
(Bron: De Stentor)