Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Dierenbescherming wil koe-vriendelijke zuivel

09-07-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
85 keer bekeken
  •  
de-topsporters-van-de-melkindustrie
Het is voor consumenten lastig zuivelproducten te kopen die uitsluitend zijn gemaakt met melk van koeien die in de wei hebben gelopen. Daarvoor waarschuwde de Dierenbescherming donderdag. Een 'weidegang-variant' van producten als boter, slagroom en kaas zou niet of nauwelijks te krijgen zijn.
Gescheiden ophalen
Het probleem is volgens de Dierenbescherming dat melk van koeien die in de wei hebben gelopen vaak niet apart wordt opgehaald. Daardoor bestaan veel producten ook uit de melk van koeien die het hele jaar in hun stal moeten blijven. De organisatie roept producenten op weidemelk en stalmelk niet langer te mengen.
Volgens de Dierenbescherming is het aantal koeien dat buiten komt de afgelopen tientallen jaren afgenomen. ' Volgens het CBS bleef 30 procent van de koeien in 2013 het hele jaar op stal '', aldus de organisatie. ' In 1979 was dat maar 8 procent. '
Het lot van de koeien zou bovendien zijn verslechterd door het loslaten van het Europese melkquotum. Daardoor zouden er steeds meer grote bedrijven opduiken die de kosten drukken door koeien het hele jaar op stal te houden.
' Hoewel het aantal koeien per bedrijf steeds groter wordt, geldt dat niet voor de beschikbare weilanden ', waarschuwt de Dierenbescherming. De organisatie wil consumenten aanmoedigen vaker weidezuivel te kopen, maar dat zou wel vereisen dat dergelijke producten vaker in de schappen liggen.

Vervuild met stalmelk
Uit een vandaag gepresenteerde analyse van de Dierenbescherming blijkt dat de keuze van de consument beperkt is tot dagverse- en biologische zuivelproducten. De bulk, waaronder kaas, toetjes en boter, is volgens de organisatie 'vervuild' met stalmelk.
De Dierenbescherming doet een dringend beroep op de zuivelproducenten om de melk afkomstig van de koeien die nog wel weidegang hebben gekregen niet langer te mengen met stalmelk. Producten als margarine en boter, slagroom, allerlei toetjes en kaas zijn daardoor niet of nauwelijks verkrijgbaar als weidegang-variant.
Kaas
Eigenlijk is kaas het enige niet-dagverse zuivelproduct dat, zij het heel beperkt, ook verkrijgbaar is met weideganggarantie. ' Dat is jammer' , vindt Dales, ' want juist bij kaas valt veel winst te behalen' . Ruim de helft van de Nederlandse melk wordt gebruikt om kaas van te maken. Voor één kilogram kaas is bijna tien liter melk nodig.
Volgens de Dierenbescherming is het mooi dat bedrijfsleven en overheid boeren stimuleren hun koeien te weiden, maar is dat onvoldoende om de voortschrijdende teloorgang van weidegang in Nederland te doorbreken. De beste stimulans is een ruim aanbod van weidezuivelproducten en zuivelproducenten en supermarkten moeten dat organiseren.
Grootschaligheid
' Het loslaten van het Europese melkquotum heeft de situatie dit jaar drastisch verslechterd' , meent Dales. Volgens zijn organisatie is de melkveehouder hierdoor hard op weg zijn collega's in de varkens- en pluimveehouderij achterna te gaan. De melkveehouderij begint zich meer en meer te kenmerken door grootschalige bedrijven die uit kostenoverwegingen hun dieren jaarrond op stal houden.
Hoewel het aantal koeien per bedrijf steeds groter wordt, 150 of meer koeien is geen uitzondering, geldt dat niet voor de beschikbare weilanden. 'Er zijn tal van initiatieven ontwikkeld om dit tij te keren, maar de macht van de consument wordt nog onvoldoende benut' , vindt Dales van de Dierenbescherming.
Meerwaarde
Het Convenant Weidegang werd in 2012 door 65 organisaties ondertekend om de teruglopende weidegang van koeien om te buigen. 
De Dierenbescherming heeft zich met het convenant vastgelegd om consumenten te stimuleren te kiezen voor weidezuivelproducten. ' Maar dan zal toch eerst de verkrijgbaarheid van weidezuivel omhoog moeten '.

(Bron: Dierenbescherming/ANP)
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.