Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Supermarktmacht

24-09-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
18005 keer bekeken
  •  

Twee liter melk voor 1,75 euro, een kilo gehakt voor 4,99 euro en 500 gram broccoli voor 0,69 euro. De supermarkten stunten elke week met vlees en andere versproducten. Fijn voor de consument. Maar betalen we wel een eerlijke prijs voor ons eten? Boeren verdienen nauwelijks nog aan de productie van voedsel. Ze zitten klem in een systeem van bodemprijzen en steeds hogere opbrengsten per hectare. Daardoor zijn ze onvoldoende in staat te verduurzamen. Ondertussen raakt de bodem uitgeput door overmatig gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Biodiversiteit neemt in razend tempo af.

In deel 4 van onze serie over de uitgeputte bodem, onderzoekt Zembla de rol en verantwoordelijkheid van de supermarkten. Als laatste halte tussen boer en consument hebben ze een enorme machtspositie. Hoe gebruiken ze die? We zien campagnes over minder plastic zakjes en boeren met bijenhotels op hun land. Maar is dit genoeg om de voedselketen te verduurzamen?

De uitgeputte bodem: supermarktmacht

Donderdag 30 september om 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 2.
Herhaling: donderdag 7 oktober – 9.30  uur – NPO 2

Regie: Ton van der Ham
Research: Suzan Borst

Zembla-journalist Ton van der Ham vertelt bij NPO Radio 1 over de uitzending. Luister het gesprek

Wederhoor

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.