Op
nieuwjaarsdag voltrekt zich een ramp boven de Waddeneilanden als vrachtschip
MSC Zoe tijdens een storm 342 containers verliest. De ravage blijkt enorm en de
populaire vakantiestranden raken bezaaid met televisies, autostoelen en my
little pony's. Ook belanden er twee containers met gevaarlijke stoffen in het
kwetsbare natuurgebied, een van deze containers bevat schadelijke
lithiumbatterijen en is tot op de dag van vandaag niet gevonden. Rederij MSC
zegt meteen alle schade te vergoeden, maar komt die belofte vooralsnog niet na.
ZEMBLA onderzoekt in een tweeluik de ramp op het wad. Wat is er die avond met het
schip gebeurd? Wordt de zeebodem ooit weer schoon? En waarom varen deze enorme
containerschepen vlak langs ons UNESCO werelderfgoed?
De ramp op het wad - deel 2
Donderdag 24 oktober om 21.10 uur bij BNNVARA op NPO 2.
Herhaling donderdag 31 oktober –
10.10 uur NPO 2.
Regie & samenstelling : Bart Nijpels
Research : Marco de Lange
Documenten
Rapport Koenen Op
basis van data over onder meer de weersomstandigheden, golfhoogtes en
waterdiepte maakte Peter Koenen een analyse van de ramp met de MSC Zoe. Koenen
concludeert dat de kans groot is dat het schip de bodem heeft geraakt. Zijn
rapport is hier te lezen:
Verslag bijeenkomst directeur Duitse Kustwacht Op 18
februari geeft plaatsvervangend directeur van de Duitse Kustwacht Dieter
Schmidt een presentatie over de containerramp in het parlement van de Duitse
deelstaat Nedersaksen. Schmidt vertelt onder meer dat het schip volgens de
kapitein twee keer flink slagzij maakt en dat nog steeds wordt onderzocht of
het schip de bodem heeft geraakt. Het volledige verslag van deze bijeenkomst is
hier te lezen:
Wederhoor
ZEMBLA heeft MSC
verzocht om een interview op camera. Daar was MSC uiteindelijk niet toe bereid.
Daarom hebben we MSC onze vragen
schriftelijk voorgelegd. Lees de
vragen en antwoorden die betrekking hebben op de zaken die we in onze tweede
uitzending aan de orde stellen: