Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Data: het nieuwe goud

  •  
02-12-2015
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
3247 keer bekeken
  •  
Wie kent u het beste? Er zijn bedrijven, zogeheten datahandelaren, die misschien wel meer van u weten dan uw partner of uw beste vriend. Ze zijn op de hoogte van uw interesses en uw geheimen. Deze datahandelaren volgen u namelijk onophoudelijk via uw computer, uw tablet en uw smartphone. Dat doen ze met behulp van geavanceerde ‘trackers’ die ze op websites hebben geplaatst.
Deze trackers leggen alles vast wat u op het internet doet.Ze zien bijvoorbeeld welke kleding u bekijkt of koopt en wat uw vakantiebestemming wordt. Ook als u surfend op het web oplossingen zoekt voor uw relatieproblemen,  schulden, stress en ziekte, de datahandelaren kijken met u mee. Want uw interesses en uw gedrag op internet zijn goud waard.

Met al die gegevens wordt een profiel van u gemaakt, dat voor veel geld verkocht  wordt aan marketeers, kredietbeoordelaars, verzekeraars en andere geïnteresseerden. Mag dat zomaar? En hoe kunt u zich daar tegen beschermen?
Zembla onderzoekt de handel in onze data.

Samenstelling en regie: Sander Rietveld
Research: Frans Glissenaar
Eindredactie: Manon Blaas

Lijsten

•  Nextmark
Op deze  website  worden tienduizenden adreslijsten aangeboden, sommige met zeer gevoelige informatie. Ook de lijsten met KNVB-leden, Nederlandse gokkers en donateurs van de Internationale Stichting Alzheimer Onderzoek zijn via deze website te vinden
•  Rape list
 In dit  artikel  van de Wall Street Journal staat het bewijs voor het bestaan van de 'rape sufferers list' waar Pam Dixon in de uitzending aan refereert)

Rapporten

•  FTC  rapport over datahandelaars
Onderzoek  gedaan onder leiding van David Vladeck
•  White House   rapport  over de datahandel.
•  Scoring   rapport  World Privacy Forum.  
Over de trend om persoonsgegevens te verwerken in allerlei scores voor burgers en consumenten. Ook in Europa neemt dit toe: burgers krijgen risk scores van verzekeraars, fraude scores van de overheid en consumentenscores van marketingbedrijven.

Lobby

•  Website en documenten DDMA   
De DDMA schrijft op  haar website  dat de organisatie 'mee heeft samengewerkt om wet- en regelgeving te beïnvloeden zodat deze aansluiten bij de belangen en wensen van de data driven marketing branche.’ Dit document ‘ Belangenbehartiging ' bevat standpunten van de DDMA.

•  European Privacy Association
Website  EPA 

Artikel  op website van Corporate Europe Observatory, een onderzoeksorganisatie die de Brusselse lobby in kaart brengt. CEO ontdekt dat EPA wordt betaald door databedrijven en is opgericht door lobby consultancy firma DCI. EPA verzwijgt dit echter en wordt door het onderzoek van CEO gedwongen om zich als lobbyorganisatie te registreren in het Transparantie Register. Inmiddels lijkt die registratie weer ongedaan te zijn gemaakt. Zie  hier

•  Website DCI
In 2004 schreef  DCI  op de website: "Corporations seldom win alone. Whatever the issue, whatever the target - elected officials, regulators or public opinion - you need reliable third party allies to advocate your cause. We can help you recruit credible coalition partners and engage them for maximum impact. It’s what we do best." Lees hier .

•  Lobbydocument FEDMA
Standpunten van lobby-organisatie  FEDMA, de Europese koepel van data driven marketing bedrijven, waar ook DDMA en dus BNNVARA en tientallen NGO's bij zijn aangesloten. FEDMA pleit  in dit document onder meer tegen de eis van expliciete toestemming. Ook zonder die toestemming van consumenten moeten bedrijven persoonsgegevens mogen verwerken, vindt FEDMA.

•  Handvest FEDMA  voor ethische verwerking van persoonsgegevens. Website  FEDMA. 

•  Lobbyplag   
Duitse  website  die lobby-invloeden op de nieuwe Data Protection Regulation  gedetailleerd zichtbaar maakt. Ook interessant: per Europarlementariër wordt aangegeven hoeveel amendementen zijn ingediend op de oorspronkelijke voorstellen. CDA-er Wim van de Camp blijkt een belangrijke spreekbuis van de datalobby: 132 amendementen waarvan 104 duidelijk in lijn met lobbyteksten van de data industrie.

•  Lobbydocumenten BoF
NGO Bits of Freedom deed een beroep op de wet Openbaarheid van Bestuur om  lobby documenten  van de data industrie in handen te krijgen. De website van BoF is sowieso een aanrader voor iedereen die wil weten hoe je jezelf kunt beschermen tegen profilering. Ook veel informatie over de nieuwe Europese privacy wetgeving:  BOF

Wederhoor

 Experian stuurde ons de volgende reactie :
" We always  comply with data protection laws and legislation. Our businesses are built on clear privacy principles, following industry standards. Experian Marketing Services in The Netherlands is one of the data partners of CDDN.  We work with our data partners to help organisations provide more relevant marketing messages to consumers, in strict compliance with local laws and regulations. This type of data is modelled and anonymized data based on neighbourhoods – it isn’t personally identifiable information, a key point for you to note. A charity might use this insight, for example, to help it understand whether a new store location is right for the types of customer it serves.
We do not collect web tracker data or use this type of data services/products in The Netherlands."
 
•  Amnesty mailde in reactie op onze bevindingen over het steunen van lobbyorganisatie DDMA :
" Amnesty heeft op dit moment onvoldoende kennis van alle ins en outs van het Europese wetgevingstraject, maar staan achter het principe dat de EU het fundamentele recht van burgers op privacy en informatie  als uitgangspunt neemt.  Ook staan we achter het streven van harmonisering van wet- en regelgeving in Europa, omdat dit naar verwachting positief zal uitpakken voor de rechten van burgers.
Als het klopt dat de DDMA lobby voert voor versoepeling van de Europese privacywetgeving, dan baart ons dat zorgen, en zullen we de DDMA daar op korte termijn op aanspreken.  Mocht dat niet tot een bevredigende verklaring of aanpassing van de lobby leiden, dan zullen we ons lidmaatschap heroverwegen/opzeggen.
Tot voor kort waren we niet op de hoogte van de wijze waarop DDMA dit wetgevingstraject probeert te beinvloeden.  We zijn jaren geleden lid geworden van de DDMA om op de hoogte te blijven van het vrij ingewikkelde veld van privacy wet- en regelgeving. We maken nu en dan gebruik van hun expertise op dit gebied, om te waarborgen dat we in ons eigen werk voldoen aan alle wettelijke eisen. We hadden ons actiever kunnen informeren over de lobby die DDMA, mede namens ons, voert.  We hebben inmiddels bij Bits of Freedom nadere informatie opgevraagd, en zullen zoals gezegd hierover het gesprek met DDMA aangaan.

Wederhoor Paypal
" We verkopen geen persoonlijke informatie van onze klanten. Het beschermen van de PayPal accounts, geld en persoonlijke informatie van onze klanten is een fundamenteel onderdeel van wie wij zijn en hoe we zaken doen.  PayPal is een erkende bank in Europa die is onderworpen aan strenge regelgeving met betrekking tot klantgegevens. We hebben een strikt privacybeleid dat de rechten van onze klanten beschermt.  De informatie die wij ontvangen is noodzakelijk om onze diensten te kunnen verlenen aan onze klanten - niets meer, niets minder.
PayPal deelt data over de transacties die gemaakt worden met instituties waar het mee samenwerkt om betalingen te verwerken, bijvoorbeeld met een bank of creditcardverwerker wanneer een transactie is gefinancierd met een bankrekening of creditcard. Dit is een essentieel onderdeel van de manier waarop PayPal werkt."
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.