De milieuplannen voor de toekomstige luchtvaart zijn nog te weinig concreet. Dat schrijft de Commissie voor de Milieueffectrapportage in een advies aan het kabinet. Volgens de commissie is het daarom niet mogelijk om te beoordelen of de plannen effectief zijn.
In de luchtvaartnota staat het beleid voor het Nederlandse luchtruim voor de komende dertig jaar.
Komende dertig jaar groei luchtvaart
In de nota staat dat vanwege het economisch belang, de luchtvaart de komende dertig jaar gematigd moet groeien - met gemiddeld 1,5 procent per jaar. Onderdeel daarvan is de opening van Lelystad Airport. Daarover maakte Zembla de uitzending ‘Vliegveld Nederland’.
De voorwaarden voor groei van luchtvaart zijn volgens de nota dat overlast voor omwonenden afneemt, de veiligheid en gezondheidssituatie verbetert en het milieu minder wordt belast. Dat kan volgens de nota bereikt worden doordat de luchthavens in Nederland over tien jaar klimaatneutraal moeten zijn. Daarnaast moet de CO2-uitstoot drastisch omlaag. In 2030 moet de uitstoot op het niveau van 2005 zijn en daarna moet het in 2050 nog eens halveren.
Duidelijke plannen ontbreken
Hoe het kabinet die milieudoelen denkt te bereiken, is alleen niet concreet, zegt de Commissie voor de Milieueffectrapportage. Duidelijke plannen voor het verminderen van geluidsoverlast, fijnstof en stikstof ontbreken.
Volgens de onderzoekers staan deze wel in het milieueffectrapport (MER), dat als onderbouwing diende voor de luchtvaartnota, maar zijn deze niet overgenomen. "In die zin sluiten het MER en de nota niet op elkaar aan", schrijft de commissie.
Andere scenario's niet goed onderzocht
Naast dat er concretere milieudoelen en plannen moet komen, zijn andere scenario’s niet of niet goed onderzocht. Het scenario waarbij er meer ruimte komt voor andere luchthavens dan Schiphol, moet beter worden uitgewerkt en onderbouwd. Ook moet bijvoorbeeld worden onderzocht welke ontwikkeling nog mogelijk is zonder de natuur schade aan te doen en in hoeverre de neveneffecten van de inzet van synthetische en biobrandstof vermijdbaar of aanvaardbaar zijn, schrijft de commissie.
Op basis van de huidige Informatie in de nota is het volgens de commissie niet mogelijk om afspraken te kunnen maken over de ontwikkeling van de luchtvaart.
De onafhankelijke Commissie voor de milieueffectrapportage is bij wet ingesteld en adviseert over de inhoud en de kwaliteit van milieueffectrapporten.
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.