De politie heeft in Haren grote moeite gehad met reageren op de aanzwellende mensenmassa en de uitbrekende rellen door problemen met communicatieapparatuur. Het zogeheten systeem C2000 raakte op de avond van Project X overbelast.
Dat blijkt uit informele gesprekken van Dagblad van het Noorden met politiemensen van diverse onderdelen van de noordelijke korpsen. Leidinggevenden konden nauwelijks met elkaar communiceren en ME'ers moesten voorbijgangers de weg vragen.
Ook met de eigen Blackberry-telefoons konden de politiemensen zelden goed communiceren.
De opgeroepen ME-ers en arrestatieteams die vrijdagavond en nacht in actie kwamen konden slechts moeizaam communiceren met de commandopost.
De onderzoekscommissie onder leiding van oud-PvdA-leider Job Cohen gaat dit meenemen in zijn onderzoek.
De ramp C2000
C2000 faalde eerder ook al onder meer eerder na de crash met het Turkish Airlines-toestel in februari 2009, tijdens de rellen op het strand van Hoek van Holland, bij de aanslag op de bus met de koningin in Apeldoorn. Erwin Otten en Sanne Boer deden voor ZEMBLA onderzoek naar het falende communicatiesysteem. Zij vroegen aan alle 25 veiligheidsregio’s in Nederland naar het functioneren van C2000 op specifieke plaatsen in hun regio en uit de antwoorden blijkt dat op veel meer plaatsen het C2000- systeem geen dekking heeft.