Britse vakbond steunt 51 rechtszaken tegen vliegtuigmaatschappijen
29-03-2019
•
leestijd 2 minuten
•
108 keer bekeken
•
Unite, de grootste vakbond voor vliegtuigpersoneel in Groot-Brittannië en Ierland, eist dat de industrie zo snel mogelijk actie onderneemt tegen giftige lucht in vliegtuigen. De lucht kan het aerotoxisch syndroom veroorzaken. Een niet erkende beroepsziekte die neurologische schade kan veroorzaken en chronische vormen aan kan nemen.
De vakbond steunt 51 rechtszaken die zijn aangespannen door piloten en bemanningsleden tegen vijf grote maatschappijen: easyJet, British Airways, Thomas Cook, Jet2 and Virgin Atlantic.
Volgens een groeiende groep wetenschappers en piloten worden sommige bemanningsleden en ook mensen die vaak vliegen ziek door het inademen van giftige dampen aan boord van vliegtuigen. ZEMBLA maakte er meerdere uitzendingen over.
Motorolie wordt naar binnen gezogen
De dampen zijn afkomstig van motorolie die via de motoren naar binnen worden gezogen. De klachten van het aerotoxisch syndroom bestaan uit hoofdpijn, verlammingsverschijnselen en evenwichtsstoornissen.
Uitleg over het aerotoxisch syndroom:
Bij fume events komen er in een keer veel van die dampen vrij. Er ontstaat rook of een vieze geur in de cabine, veroorzaakt door plotselinge lekkage van bijvoorbeeld olie. Die geur lijkt op natte sokken of een natte hond. Luchtvaartautoriteiten en vliegtuigmaatschappijen stellen dat er onvoldoende bewijs is dat het aerotoxisch syndroom bestaat.
'Het gevoel van onmacht is klote': dj Dr. Peacock werd ziek van vliegen
Eisen van de vakbond Vakbond Unite wil dat er onderzoek wordt ingesteld naar de giftige dampen in de cockpit en dat de industrie veiligere olie gebruikt zodat vliegtuigmotoren schoner zijn en dat er filters aan boord komen van vliegtuigen.
“De industrie kan het probleem rond giftige lucht aan boord van vliegtuigen niet blijven negeren en tegelijkertijd personeel blijven blootstellen aan gezondheids- en veiligheidsrisico’s”, zegt de vakbond. “Het opstapelende bewijs roept de vraag op hoeveel bemanningsleden er nog ziek moeten worden voordat de luchtvaartindustrie haar zaken op orde heeft.”