Een coalitie van Europarlementariërs is erg bezorgd over de plannen van de Europese Commissie voor het vrachtvervoer op de weg. Daardoor zouden het loon en de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs nog verder onder druk komen te staan. In een brief aan transportcommissaris Violeta Bulc slaan zij woensdag alarm.
Agnes Jongerius (PvdA) en Dennis de Jong (SP) vinden het niet aanvaardbaar dat Oost-Europese chauffeurs in de plannen ,,nog steeds voor een hongerloontje aan het werk worden gezet’’. Zij vrezen dat beroepschauffeurs minder tijd krijgen om te rusten en meer nachten in hun cabine moeten doorbrengen, ten koste van de verkeersveiligheid.
Het duo ziet, gesteund door Europese transportvakbond, de gewenste verbetering ,,totaal’’ mislukken als de plannen niet worden gewijzigd. ,,Laten we duidelijk zijn: om transportbedrijven meer in plaats van minder instrumenten te geven om chauffeurs uit te buiten is voor ons onacceptabel’’, staat in de brief.
De voorstellen van Bulc worden eind deze maand verwacht. De parlementariërs hopen dat zij die nog omvormt tot een pakket dat ,,sociale dumping stopt in plaats van legaliseert''.
Explosief transport
Enkele grote Nederlandse transportbedrijven ontduiken de regels voor de arbeidsvoorwaarden. Ze laten chauffeurs uit Oost-Europa rijden tegen salarissen die ver onder het cao-niveau liggen en werken zo het ontduiken van de wetgeving voor arbeidstijden in de hand.
Dag en nacht, dag in dag uit rijden er in Nederland duizenden vrachtwagens met gevaarlijke stoffen over onze snelwegen. In opdracht van grote chemieconcerns zoals bijvoorbeeld Shell of Exxonmobile vervoeren transportbedrijven de ladingen door heel Europa. Veel van die vrachtwagens worden gereden door een Poolse of Hongaarse chauffeur. Nederlandse transportbedrijven werken steeds vaker met Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs. Die zijn veel goedkoper dan Nederlandse chauffeurs.
In Nederland gelden strenge regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. De chauffeurs moeten in het bezit zijn van een speciaal diploma. Hoe zit dat met de Oost-Europese chauffeurs? Zijn ze altijd vakbekwaam en beschikken ze over de juiste papieren? Bekijk ZEMBLA -
Explosief transport