De Mont Blanc-tunnel, 1999. Een Belgische vrachtwagen vat vlam, het vuur verspreidt zich en 39 mensen komen om door verstikking. Het is het grootste ongeluk dat ooit in een tunnel heeft plaatsgevonden. En tot op de dag van vandaag is niet duidelijk wie verantwoordelijk is. Eind mei publiceert de Franse overheid een onderzoek naar de oorzaak van de ramp. Zembla blikt terug met de documentaire 'Brand in de tunnel'.
Tegenwerken
In 'Brand in de tunnel' wordt het verloop van de Mont Blanc-ramp gereconstrueerd. Duidelijk wordt dat de Franse en Italiaanse hulpdiensten volledig langs elkaar heen werkten. Zo pompten de Italiaanse hulpverleners lucht in de tunnel en wakkerden op die manier het vuur aan. De giftige rook werd naar het Franse deel geblazen.
Geen ontsnpappen mogelijk
Volgens Franse hulpdiensten werd juist daardoor de chauffeurs aan de Franse kant elke kans op een mogelijke ontsnapping ontnomen. Eén van de brandweermensen die bij de reddingsactie betrokken was, zegt in Zembla: "
Ik word woedend als ik bedenk dat 39 mensen hebben moeten sterven omdat er niet genoeg is gedaan aan de veiligheid van het personeel en de gebruikers.
"
De 12 kilometer-lange Mont Blanc-tunnel is een nauwe buis met een rijstrook van 7 meter breed. Er loopt geen tweede tunnelbuis waardoor er nauwelijks vluchtmogelijkheden zijn.
Verkoold
De rij verkoolde carrosserieën is 1200 meter lang. Slachtoffers zijn in hun autostoelen aan vergiftiging gestorven en verbrand. Vermoedelijk hebben de meesten niet gemerkt dat er honderden meters vóór hen een vrachtwagen in brand stond.
"
Het totale beveiligingssysteem heeft gefaald
", zegt milieu-activist Georges Unia. "
De Italiaanse en Franse brandweer gebruikten slangen die niet op elkaar pasten, de telefoons in de schuilbunkers werkten niet, de ventilatie bleek niet te functioneren en het video-systeem aan de Franse kant werkte ook niet. Bovendien konden brandweerlieden tijdens hun werk geen contact krijgen met de controlekamer om hulp in te roepen.
"
Het slechte beveiligingssysteem in de Mont Blanc-tunnel blijkt niet uniek. Vorige week verscheen een onderzoek naar de veiligheid van 25 belangrijke tunnels in Europa. Acht van de 25 kregen het predicaat 'slecht' of 'zeer slecht'.